Af Jesper Troelstrup Andersen*, Computerworld
Danskerne vil i år få tilbudt informations- og underholdningstjenester via SMS-beskeder til mobiltelefonen. Inspirationen kommer fra Norge, hvor indtægterne fra SMS-tjenester mod betaling i år forventes at overstige markedet for Internet-annoncering via bannerreklamer.
Sidste år blev der hentet 345 millioner norske kroner på betalte SMS-tjenester i fjeldlandet, og det skønnes, at dette tal i år vil nå op over en halv milliard og dermed blive større end omsætningen på Internet-reklamer.
Det er en rapport fra analysebureauet Strand Consult om SMS-markedet, der konkluderer, at erfaringerne især i Norge vil få de danske mobilselskaber til at introducere betalte SMS-tjenester.
Et af de forhold, der har skabt en anderledes situation i Norge, er, at mobilselskaberne her tillader andre selskaber at udbyde tjenester mod betaling på deres net. I disse tilfælde opkræver operatøren pengene, som de så sender videre til udbyderen af tjenesten.
SMS til fastnet
En anden forskel i forhold til det danske marked er, at mobilbrugerne i det øvrige Skandinavien er tilsyneladende mere villige til at betale for SMS. Herhjemme var gennemsnitsprisen sidste år 45 øre pr. besked, mens priserne i broderlandene ligger mellem 90 øre og en krone omregnet til dansk valuta.
Det betyder, at i Norge er mobilselskabernes indtjening fra SMS tre gange så høj som herhjemme, i Sverige er den dobbelt så stor. I de to nabolande er mobilselskaberne oppe på at hente omkring 10 procent af deres indtægter fra SMS.
I Danmark ligger den tilsvarende procent omkring tre-fire. I Norge hentede Telenor Mobil alene en indtægt på 700 millioner norske kroner svarende til otte procent af selskabets omsætning fra de mobile beskeder.
En anden mulighed, som teleselskaberne har for at udvide brugen af og indtægterne fra SMS, er at anvende dem på det almindelige telefonnet. Telecom Italia lancerede i december sidste år en fastnet-telefon, der kan sende og modtage SMS-tekstbeskeder.