Flest klager over Telia

Set i forhold til størrelse er Telia det teleselskab, Telestyrelsen modtager flest klager over. Problemerne har fået Telia til at foretage en millioninvestering. Til gengæld er antallet af klager over TDC faldende.

Af Søren Lauridsen

I forhold til sin størrelse er Telia det mest upopulære teleselskab i Danmark. På Telestyrelsen liste over klager kommer selskabet ind på en førsteplads over antallet af klager i forhold til antallet af kunder. På trods af, at Telia kun er den fjerdestørste tele-operatører i Danmark, er det kun kæmpestore TDC, der får flere klager.

På foranledning af Computerworld Online oplyser Telestyrelsen, at styrelsen den 17/8 havde modtaget 140 skriftlige klager over Telia. Hele sidste år modtog styrelsen 86 klager over selskabet. Til sammenligning har 211 indtil videre klaget over TDC, der har langt flere kunder. Telestyrelsen modtager typisk klager fra kunder, der anker et klageafslag fra teleselskaberne.

Hos Telia siger administrerende direktør, Niels Rabøl, at man vil undersøge tallene til bunds. Men han erkender, at Telia har haft problemer, blandt andet med forkert udskrevne regninger. Hvor mange klager Telia får i alt, ønsker selskabet ikke at oplyse.

- Under alle omstændigheder er det ærgerligt, at så mange har noget at klage over hos os, siger Niels Rabøl til Computerworld Online.

Foretager millioninvestering

Det er problemer med den såkaldte saldokontrol, der har betydet, at mange kunder har modtaget for store regninger - både for fast- og mobiltelefoni. Problemerne har fået Telia til at investere det, som Niels Rabøl betegner som et trecifret millionbeløb i et nyt faktureringssystem. I forbindelse med udskiftningen af systemerne etableres to særskilte systemer, et til mobildelen, og et til fastnet- og internetdelen. Implementeringen af de nye systemer er allerede påbegyndt.

- Vi har valgt at udskifte vores fakturerings-systemer. De nye systemer vil være i fuld drift fra årsskiftet, og da vil kunderne for alvor kunne mærke forskellen, siger Niels Rabøl, som ikke vil fortælle, om problemerne med faktureringssystemerne får et retsligt efterspil.

Den udskældte er bedre

Mens Telia må notere sig, at antallet af ankede klager til Telestyrelsen stiger, kan den ellers så normalt udskældte gigant, TDC, notere et fald i antallet af anker. I år 2000 klagede 487 til Telestyrelsen over det tidligere Tele Danmark, mens det tilsvarende tal indtil den 17. august er 211. Alt peger altså på en nedgang i antallet af klager.

Ifølge Flemming Munch, koncernkvalitetschef hos TDC, skyldes det flere forskellige tiltag på grund af det, der tidligere var en utilfredsstillende udvikling i antallet af klager.

I juni i år indførte selskabet en såkaldt call-back service, hvor kunder, der har fået afslag, ringes op og tilbydes en forklaring som supplement til et eventuelt afslagsbrev. Sidste efterår trykkede TDC en brochure, der forklarer klagesagens forløb, ligesom TDC?s afdeling for Regningsklager tilbyder kunden at forklare sagen under et besøg af en særlig uddannet konsulent.

- Vi tolkede det stigende antal klager og ankesager som om, kunderne ikke stolede på os og vores afgørelser. Det er aldrig rart, når kunder klager, men det er ekstra problematisk og langsommeligt, når de anker, siger Flemming Munch, koncernkvalitetschef i TDC.

Flemming Munch vurderer, at TDC maksimalt modtager 4.000 klager over regninger i år. I 1997 var det tilsvarende tal cirka 10.000, oplyser han.

Ifølge Telia har selskabet 354.000 mobilkunder og 236.000 fastnetkunder i Danmark. TDC havde i første kvartal 3,2 millioner fastnetkunder og 1,3 millioner mobilkunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan vil AI-assistenten Microsoft Copilot transformere processer og dit arbejdsliv

Med Microsoft Copilot får du for første gang en intelligent, personlig assistent ved hånden, som kan løse opgaver og lette hverdagen. Få inspiration til, hvordan Copilot kan automatisere rutineopgaver og transformere din hverdag.

18. juni 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

20. juni 2024 | Læs mere


Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere