HI3G - en ny spiller på markedet

Danmarks nye mobiloperatør, HI3G, mener, at konkurrenterne bør være misundelige,
fordi de starter på bar bund og kan opbygge alle systemer til den nye teknologi.

Af Jesper Troelstrup Andersen

Stockholm: Danmarks kommende mobiloperatør HI3G har i knap et år opereret i Sverige. Her fik selskabet licens til at drive et næste generations mobilnet sidste år i december, og nu har det omkring 250 medarbejdere ? de fleste i den nordøstlige del af Stockholm tæt ved færgerne til Finland.

Det er her Criss Bannister, der er direktør for HI3G Access, som ejer HI3G Danmark, fortæller, hvordan selskabet vil takle dets helt særlige situation: At de øvrige danske licenshavere, TDC, Orange og Telia alle har udbyggede GSM-net. Det betyder, at de et stykke af vejen kan bygge deres nye net på byggesten fra det eksisterende. Det betyder, at de helt eller delvist kan genbruge eksisterende systemer til for eksempel taksering, kundeservicering og distribution. Og sidst, men ikke mindst, at de har indtægter fra deres eksisterende mobilkunder, i starten mens deres 3. generationsnet endnu udelukkende består af spredte øer i et hav af GSM.

Kvalitativt anderledes

? Vi anser næste generation af mobiltelefoni for at være kvalitativt anderledes end GSM. Derfor mener vi, at det er en fordel, at HI3G udelukkende skal fokusere på denne teknologi uden at have noget at falde tilbage på, siger Criss Bannister.

? De øvrige selskaber bør være misundelige på os, fordi vi fra begyndelsen kan indrette for eksempel takseringssystemet, så vi kan vælge frit, om vi vil opkræve pr. minut, pr. Kbit eller særskilt for de enkelte tjenester. Konkurrenterne kommer til at bruge mange ressourcer på at modificere deres eksisterende systemer til den nye teknologi, siger han.

Ifølge HI3G adskiller 3G sig fra de nu kendte mobilsystemer ved at overføre online- og internet-oplevelsen til de mobile enheder og i et vist omfang at tilføre multimedie-faciliteter.

? Enkelhed i anvendelsen bliver nøglen til, om de kommende 3. generationstjenester bliver en succe, og så bliver det vigtigt, at man har det rigtige indhold til info- og underholdningstjenesterne. HI3G vil på visse strategiske områder, som varierer fra land til land, stå for egne tjenester. Således har det engelske søsterselskab netop erhvervet rettighederne til at vise klip fra premier league-fodboldkampene. Vi regner ikke med, at folk vil se hele kampe på deres mobile enheder. Til gengæld tror vi, der vil være interesse for at se mål og andre højdepunkter, siger Criss Bannister.

HI3G regner med at kunne udvikle tjenester samlet til sine søsterselskaber i England, Australien, Østrig og Italien foruden Sverige og Danmark. Desuden vil selskabet udnytte sin forbindelse til hovedejeren, Hutchison og til det førende japanske mobilselskab DoKoMo, der ejer 20 procent af Hutchison.

SMS-generationens store søskende

Det vil i første række være den generation, der er ældre søskende til SMS-generationen, der vil tage næste mobilgeneration til sig, mener han.

? For de helt unge er SMS nærmest blevet en livsstil, og de har lært at benytte teknologiens begrænsninger kreativt. De lidt ældre ønsker noget, der er tættere på netoplevelsen, og eftersom der er begrænset plads på de mobilenheder, skal indholdet personificeres til brugerne, siger han.

I Sverige skal HI3G have mindst en sender i drift pr. 1. januar næste år. Der har selskabet indgået et partnerskab om udbygningen af 70 procent af nettet med en anden 3G-operatør, Europolitan, mens HI3G selv vil udbygge nettet i storbyområderne. I Danmark er der ikke lignende krav om, at der skal være 3G-premiere i løbet af få måneder, men HI3G vil være blandt de første, der går i luften herhjemme.

Selskabet regner med at etablere såkaldte roaming-aftaler, så brugerne kan benytte de eksisterende GSM-net i de områder, hvor HI3G endnu ikke har fået udbygget det kommende net. HI3G erkender, at det kan blive en udfordring at trænge ind på et marked, hvor forhandlerne allerede er fordelt mellem de eksisterende selskaber.

? Vi håber at blive så attraktive, så forhandlerne vil ønske at have os på hylderne, og vi vil ikke udelukke at etablere egne butikker, siger Criss Bannister.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere