Sådan følger den kreative direktør med

Som ung spåede Johanne Elmholt sig selv en karriere som kunstner og galleriejer. Men hun konkluderede, at det er en skrøne, at kunstnere tjener penge. I stedet blev hun grafiker. Nu er hun 37 år, kreativ direktør og partner i sit eget reklamebureau. For hun trives ikke med, at andre bestemmer.

Ansvar smager godt. Det motiverer, fordi man kan give sig selv æren for succesfulde beslutninger - og bebrejde sig selv fiaskoerne.

Sådan lyder filosofien for Johanne Elmholts arbejdsliv. Derfor valgte hun i 2000 at starte sit eget reklamebureau, Schjerbeck Grafik & Design (navneskift til PROPHASE4 februar 2002), i partnerskab med Liselotte Schjerbeck. Firmaet arbejder med både web og print.

Johanne Elmholt har ansvaret for dels det kreative, dels for IT som systemansvarlig. Endnu er der ingen ansatte, men firmaet har tilknyttet fire faste freelancere.

Skruer man tiden godt ti år tilbage, tegnede Johanne Elmholts karriere helt anderledes. Da var Johanne Elmholt billedkunster med visioner om eget galleri. Visionen falmede dog, fordi indtjeningsmulighederne i den branche så noget indtørrede ud.


Johanne Elmholt fakta:
    Karriere:
  • 1991-97: Billedkunstner
  • 1997-98: Dtp-ansvarlig på trykkeri
  • 1998-2000: Freelance grafiker
  • 2000: Partner og kreativ direktør i Schjerbeck Grafik & Design (navneskift til PROPHASE4 Reklamebureau februar 2002)

    Uddannelse:
  • 1986: Studier i billedkunst på Billedskolen i Malmø
  • 1991: Uddannet grafiker i Sverige

    Kurser:
  • Illustrator, Photoshop, farvestyring, html, ASP, database samt diverse selvstudier.

    Privat:
  • Gift
  • 37 år
Hvad består det helt ideelle drømmejob af for dig?

Det jeg laver nu - se egen virksomhed vokse.

Hvordan havde du oprindelig forestillet dig, at din karriere skulle forme sig?

Jeg havde nok forestillet mig at have mit ejet galleri, hvor jeg kunne udstille både mine egne værker og andres.

Hvordan gik det til, at du blev webgrafiker - og at du senere blev selvstændig?

Der er ikke så langt fra kunst til grafisk kommunikation. Jeg har glæde, interesse og flair for computerteknologi. Allerede i 1988 blev jeg opmærksom på Mac´en. Det var en hel ny verden.

At tjene penge som kunstner er en skrøne. Derfor søgte jeg rundt i Sverige for at blive illustrator, men fik tilbudt at blive uddannet som grafiker. Efter endt uddannelse tog jeg hjem til Danmark, hvor jeg igen begyndte at male. Samtidig blev jeg igennem en af mine venner introduceret til Fred Ebrahimi, som er en af stifterne af Quark Express (professionel software til sideombrydning). Det førte til, at jeg var med til at starte Quark Media House i Roskilde. Men jeg har altid gerne villet være min egen lykkes smed, så hvorfor ikke starte selv?

Hvilke udfordringer giver det at have fod under eget bord?

Det er altafgørende for min motivation at tage beslutningerne selv. Altså det at være den ansvarlige, og det IKKE at skulle modtage ordrer fra andre. Men primært at vide, at det output, der måtte komme, ene og alene skyldes mig selv. Er det en dårlig beslutning, så kan jeg kun bebrejde mig selv. Hvis det har været en succesbeslutning, er der fuld valuta.

Hvad er det, der især er drivkraften for dig ved dit fag?

Kunsten i grafisk formgivning. At udarbejde et koncept, der virkeliggør den pågældende virksomhed, vi arbejder for. At de er meget tilfredse med resultatet og derved benytter de ting, vi fremstiller på den rette måde.

Hvornår og hvor meget tid bruger du på at opkvalificere dig?

Ad hoc. På dagen - som regel i forbindelse med opgaver, som vi løser for vores kunder.

Har du lagt en overordnet plan for, hvor din karriere skal bevæge sig hen i de kommende år?

Nej, ikke konkret. Det ligger naturligt i kortene, at jeg - som virksomheden vokser - nok bliver mere projektleder, administrator og problemløser på bekostning af det grafiske.

Hvor og hvordan opdaterer du din faglige viden?

Jeg bruger meget internettet til at finde sites, som kan give inspiration grafisk og hvad angår brugervenlighed. Derfor bruger jeg ikke specifikke sites - medmindre jeg skal tilmelde kunder til søgemaskiner. Jeg har et væld af bøger inden for grafisk kommunikation. Derudover holder firmaet diverse fagblade og aviser som Berlingske Tidende, Børsen og Markedsføring.

Hvad ligger der på dit natbord lige nu?

Den Lysende Sten af Christian Jacq - en historisk romanserie om det gamle Egypten.

Hvilke netværk deltager du i?

Ingen. Jeg har før tilmeldt mig til diverse mailinglister, men blev tilsidst irriteret over, at jeg aldrig fik læst tingene igennem, førend der kom nye mails.

Netværker og vidensudveksler du også uformelt i andre sammenhænge?

Med vore freelancere, andre bureauer og selvstændige.

Hvor ofte deltager du i konferencer?

Jeg deltager aldrig i konferencer. Jeg tager mig ikke tid til det.

Hvad ville du gerne bruge mere tid på at følge med i?

Den globale udviklings påvirkning af on- og offline kommunikation. Det er og bliver fremtiden, så den kan man ikke se bort fra.

Den voksende globalisering stiller større og anderledes krav til den måde, virksomhederne kommunikerer på, hvis de skal blive hørt i fremtidens verden. Det stiller så igen krav til, hvordan vi som bureau skal udvikle kommunikation og design. Eksempelvis er nettet stadig nyt for mange virksomheder, der endnu ikke har taget det til sig som et aktivt medie i kontakt til kunder og i markedsføringen. Helt banalt er de fleste virksomheders professionelle brug af nettet ligefrem proportional med direktørens personlige kendskab/interesse/brug af internettet. Tankevækkende.

Generelt vil globaliseringen medføre øget konkurrence, der igen betyder, at virksomhederne må "råbe" højere, hvis de skal blive hørt, hvilket altså stiller nye og større krav til hvordan de - virksomhederne - kommunikerer.

Hvor stor en rolle mener du, det spiller for din egen og dit firmas markedsværdi, hvordan og hvor meget du holder dig orienteret?

Det er meget vigtigt at følge med i, hvad der sker omkring én. Man skulle jo nødigt gå hen og blive gammeldags i sin tankegang.

Hvad går din fritid med?

Min have og mine to grand danois hunde.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere