Hvornår binder klikket?

Computerworld Online sætter fokus på klik-aftaler, som indgås på den måde, at en computerbruger siger ja til et tilbud ved at klikke på en knap eller et ikon. Selv om det principielt anerkendes, at sådanne aftaler er bindende, kan der i visse tilfælde være tvivl.

En aftale kræver, at der foreligger et tilbud og en rettidig accept. Både tilbudet og accepten skal fremstå som udtryk for afgiverens vilje til at være bundet på de angivne vilkår. Der gælder normalt ikke særlige krav til formen for en accept, og denne kan således foreligge såvel mundtligt som skriftligt, eller eventuelt være en håndsoprækning, et håndtryk eller et klik med en computermus.

Den sidstnævnte form for aftaler kaldes klik-aftaler eller eventuelt ?point and click?-aftaler, ?click-through?-aftaler eller ?click-wrap?-aftaler. Klik-aftaler vil typisk forekomme ved, at en computerbruger læser en tekst på sin computerskærm ? det være sig ved besøg på en hjemmeside eller via upload fra en diskette eller cd i computeren. I sådanne tilfælde vil aftalens indgåelse fremstå som produktet af et tilbud fremsat af den person eller virksomhed, som står bag teksten, og en accept afgivet af en bruger ved at klikke på en knap eller et ikon eller ved at følge en nærmere beskrevet procedure.

Selv om det principielt anerkendes, at sådanne aftaler er bindende og gyldige, kan de konkrete omstændigheder omkring aftalens indgåelse give anledning til tvivl om, hvorvidt brugeren har udtrykt sin vilje til at blive forpligtet, og dermed, om der foreligger en bindende aftale.

Ingen danske retsafgørelser
Der foreligger endnu ikke retsafgørelser herhjemme om disse spørgsmål, men allerede en del sager i USA.
Dette har ført til, at en arbejdsgruppe under den amerikanske advokatorganisation, American Bar Association, på baggrund af en analyse af den foreliggende retspraksis har udarbejdet en vejledning i, hvordan man bedst sikrer sig, at den bruger, der har klikket sig igennem en hjemmeside eller eksempelvis licensbetingelser tilknyttet et software-produkt på diskette eller cd, er blevet juridisk bundet af de betingelser, som fremgår af hjemmesiden henholdsvis det pågældende software.

Vejledningen består af 15 konkrete råd, og en række af disse råd kan også være relevante, når en dansk virksomhed overvejer at etablere aftaleindgåelse via en klik-procedure.

De væsentligste råd er følgende:

1. Gennemgang af aftalens vilkår

Brugeren skal gives mulighed for at læse aftalebetingelserne, inden aftalen indgås.

Brugeren må ikke kunne udtrykke sin accept uden at være blevet præsenteret for aftalebetingelserne. Aftalebetingelserne skal enten komme frem automatisk eller komme frem, når brugeren klikker på et ikon eller et hyperlink, som er klart mærket og let at finde.

Placér eventuelt acceptfunktionen i slutningen af aftalebetingelserne, således at brugeren i det mindste er nødt til at bevæge sig igennem betingelserne før tiltrædelse af aftalen.

2. Accept før adgang

Brugeren må ikke få adgang til eller ret til den software, de informationer, de varer eller serviceydelser, som aftalen vedrører, uden først at have accepteret aftalen.

3. Let at læse aftalebetingelserne

Det program, som styrer klik-aftalen, skal give brugeren tilstrækkelig mulighed for at gennemgå aftalebetingelserne, før brugeren går videre. Brugeren skal være i stand til at læse betingelserne med sin egen læsehastighed. Hvis betingelserne står på mere end et skærmbillede, skal brugeren kunne navigere fremad og tilbage i teksten ved at scrolle eller skifte side.

4. Fortsat læsbarhed

Brugeren skal kunne læse betingelserne igennem hele acceptprocessen.

Arbejdsgruppen anså det for vigtigt at give brugeren mulighed for at læse aftalebetingelserne på et hvilket som helst senere tidspunkt i løbet af transaktionens udførelse ? også efter, at der var trykket på accept-knappen.

5. Overensstemmelse med anden information på hjemmesiden

Information optrykt andre steder på hjemmesiden må ikke modsige aftalebetingelserne eller indebære, at aftalen bliver tvetydig.

6. Enten accept eller afslag

Brugeren skal gives et klart valg mellem at acceptere betingelserne eller at afslå dem. Valget skal forekomme i slutningen af processen, hvor brugerens accept bliver udbedt. I flere af de analyserede sager, havde domsbegrundelsen udtrykkeligt nævnt brugerens mulighed for at afstå fra accept af aftalen som støtte for, at der forelå en bindende aftale.

7. Klart sprog for tiltrædelse eller accept

De ord, brugeren kan anvende for at tiltræde eller afslå, skal være klare og utvetydige.
Et eksempel på klar formulering er ?ja? (som svar på et spørgsmål, om brugeren kan tiltræde aftalebetingelserne, ?jeg er enig? eller ?jeg accepterer?, "jeg samtykker" eller "jeg tiltræder").

Man bør undgå vage eller tvetydige udtryk som eksempelvis ?udfør min ordre?, ?fortsæt?, ?næste side?, ?indsend? eller ?enter?.

8. Konsekvens af accept eller afslag

Hvis brugeren afslår de foreslåede aftalebetingelser, skal den handling have som konsekvens, at brugeren forhindres i at få det, som klik-aftalen ellers ville give mulighed for.

Hvis klik-aftalen eksempelvis ville give brugeren adgang til en hjemmeside, software eller bestemte data, skal konsekvensen af brugerens afslag af de foreslåede aftalebetingelser være, at brugeren afskæres fra denne brug.

9. Mulighed for at rette fejl

Acceptproceduren skal indeholde en fornuftig metode til at undgå henholdsvis opdage og ændre fejl, som brugeren kan komme til at begå i acceptprocessen.

En opsummering af en online-bestilling, som fremkommer før selve accepten, er et eksempel på en sådan metode. I dansk ret gælder en tilsvarende regel i medfør af e-handelslovens §11. Hjemmesiden skal stille hensigtsmæssige, effektive og tilgængelige tekniske midler til rådighed med henblik på at finde og rette indtastningsfejl, inden ordren afgives.

10. Opbevaring af data med henblik på at bevise accept

Hjemmesiden skal opbevare præcise registreringer af indholdet og formen for den elektroniske aftaleproces, som kan bevise, hvilke skridt brugeren har taget med henblik på at få adgang til bestemte sider og produkter og hvilken version af aftalen, som er gældende på det pågældende tidspunkt.

Om nødvendigt, for at bevise acceptens afgivelse, bør brugerens identitet forbindes med brugerens samtykke ved at opretholde præcise registreringer af brugerens identitetsinformation, brugerens elektroniske accept af aftalebestemmelserne og den version af aftalebetingelserne, som brugeren har accepteret. På dette punkt er det væsentligt at være opmærksom på gældende databeskyttelseslovgivning.

11. Lige adgang til aftalen

Brugeren skal have mulighed for selv at få adgang til en elektronisk kopi af aftalen med henblik på opbevaring i eget regi. Brugeren må ikke forhindres i at udskrive eller opbevare den elektroniske fil. Et sådant krav følger nu af e-handelslovens §11.

Krav ifølge dansk ret
De ovenfor beskrevne anbefalinger vedrører alle grundlæggende betingelser for, at der kan foreligge en aftale.
Ifølge dansk ret gælder der imidlertid yderligere krav som følge af anden lovgivning, eksempelvis markedsføringsloven, der blandt andet håndhæves af Forbrugerombudsmanden.

Denne har i en rapport fra oktober 2000 tilkendegivet, at en handelsside bør struktureres med en klar adskillelse imellem aftalefunktionen og den øvrige del af hjemmesiden for at sikre forbrugeren imod, at denne pludselig befinder sig i en situation, hvor pågældende har købt en vare uden at have dette til hensigt.

Andre krav til aftaleindgåelsen kan følge af e-handelsloven, eksempelvis dennes §12, der påbyder leverandøren at bekræfte kundens ordre uden unødig forsinkelse og elektronisk.

Overhold anbefalingerne
Det vil være forkert af betragte anbefalingerne som minimumskrav, som nødvendigvis må overholdes, for at der kan foreligge en bindende aftale.

Derimod vil overholdelse af anbefalingerne, også i tilfælde undergivet dansk ret, formentlig kunne bidrage til at undgå retssager om gyldigheden af brugerens samtykke.

Computerworld Online bringer fremover om fredagen en kronik med et juridisk fokus. I denne uge var kronikken skrevet af Carsten Raasteen og Søren Skibsted, der begge er tilknyttet Kromann Reumerts afdeling for IT-ret. De beskæftiger sig blandt andet med IT-systemkontrakter, softwarelicens- og suppportaftaler, IT-konsulentaftaler, web-aftaler, juridiske spørgsmål vedrørende Internet og e-handel smt køb, salg og finansierings af IT-virksomheder.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere