Microsoft vil rense ud blandt partnerne

Microsoft partnerkonference 2010: Til efteråret skruer Microsoft gevaldigt op for kravene til at blive guldpartner. Kun hver femte danske guldpartner vil slippe igennem nåleøjet, lyder den forsigtige vurdering

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Få overblikket over Microsofts store partnerkonference.

Washington DC, USA Microsoft vil fra oktober begynde at skærpe kravene til selskabets partnere. Det kommer til at ske med en ny opdeling af de niveauer, som partnerne i dag er inddelt i, og som de i vid udstrækning profilerer sig på over for kunderne.

I dag er partnerne opdelt i tre hovedkategorier, nemlig guldpartnere, certified partnere og registrerede partnere. Virksomhederne placeres i kategorierne via et pointsystem, hvor bestemte kompetencer udløser et bestemt pointtal, der dernæst lægges sammen.

Certificeres i lodrette siloer

Denne opdeling i kategorier bliver fra oktober sløjfet helt.

I stedet indfører Microsoft en inddeling med guldpartnere, sølvpartnere, subscriberpartnere og communitypartnere.

Her vil hver enkelt virksomhed kunne opnå en bestemt klassificering på specifikke områder.

"Vi ønsker at gøre partnerstrukturen mere transparent, så kunderne kan se, hvilke virksomheder der er "best in class" inden for bestemte områder," siger Søren Knudsen Pedersen, partnerchef for Microsoft i Danmark.

I dag kan en virksomhed blive guldpartner, hvis virksomheden samler point sammen på mange forskellige områder. Med den nye ordning vil en virksomhed derimod kunne blive guldpartner inden for eksempelvis infrastruktur og Sharepoint og sølvpartner inden for eksempelvis Dynamics.

Sikrer dybde og kvalitet

"Det vil sikre mere dybde og bedre kvalitet. Nu har partnerne mulighed for at skubbe én bestemt ting frem på scenen og profilere sig på den. Kompetencekravene er noget højere end i den nuværende model," siger Søren Knudsen Pedersen.

Den nuværende partnermodel har kørt i fem år. Med den ny model beskæres antallet af kompetencer, som partneren indplaceres i systemet på, fra 49 til 30.

Profilere sig overfor rivalerne

Søren Knudsen Pedersen fremhæver, at forandringerne i partnerstrukturen - der træder i kraft over hele verden - sker på opfordring fra mange af Microsofts nuværende partnere.

De har presset på for at få en model, hvor de for alvor kan differentiere sig fra deres konkurrenter.

I dag mener mange af partnerne , at der er for mange partnere med den højeste ranking - faktisk så mange, at det er svært at bruge certificeringen til noget konkret.

"Mange af dem er meget ivrige efter at kunne vise, at de er meget dygtige til bestemte områder. Vi tror, at den nye struktur vil sikre bedre gennemsigtighed, fordi det bliver helt tydeligt, hvilke specifikke områder en bestemt partner satser på og er god til," siger han.

Herhjemme har Microsoft i dag 3.600 partnere, hvoraf de cirka 3.000 befinder sig på laveste niveau som registrerede partnere, mens resten er fordelt på de to højeste niveauer, gold og certified.

Søren Knudsen Pedersen vurderer med et forsigtigt skøn, at dette antal vil blive reduceret kraftigt med den nye struktur.

"Min forsigtige vurdering er, at kun omkring hver femte af de nuværende gold- og certified partnere herhjemme vil kunne opnå en gold-certificering fra oktober," siger han.

Få overblikket over Microsofts store partnerkonference.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job