At gå ind på byggemarkedet i begyndelsen af 2009 må beskrives som dårlig timing. Investeringer var i bund, og håndværksfirmaer lukkede ned på stribe.
Alligevel valgte byggekæden Optimera at træde ind på det danske marked i årets første måneder.
Og en af grundene til, at firmaet ikke endnu har pakket sine sydfrugter og forladt landet, er firmaets tro på en ny form for e-handelsplatform - netauktionen Købekraft.
»Når man går på auktion, bliver det som regel kun dyrere, men vi har valgt at vende auktionskonceptet på hovedet, så produkterne bliver billigere, jo flere der byder ind. Tanken bag Købekraft er, at vi er stærke, når vi står sammen. Jo flere enheder, Optimera kan bestille hos
leverandøren af et givet produkt, desto mere fordelagtige bliver vores indkøbspriser, og det vil vi gerne lade kunderne komme til gode,« siger Arnold D. Johansen, administrerende direktør i Optimera.
Se mere på Optimera.dk
Tanken bag at lade meget indkøb foregå via netauktioner er ikke kun at give besparelser til kunderne. I en tid hvor varer generelt får lov at ligge længere på lagerhylderne end i byggebranchens storhedstid for få år siden, så kan det nye koncept ifølge Optimera også være med til at tilpasse byggekædens indkøb efter kundernes behov.
E-handelsløsningen er udviklet af EG - det tidligere EDBGruppen.
Optimera har overtaget 18 butikker, der tidligere er blevet drevet under navnet XL BYG.