Skal erstatte defekt kamera købt i 2001

Itbutikkens tidligere ejer anklager klagenævn for at bruge regler de ikke selv forstår. Han er blevet dømt til at tilbagebetale pengene for et kamera, der holdt op med at fungere - efter 4½ år.

Den tidligere indehaver af Itbutikken, Peter Sunesen fra Viborg kritiserer det danske Forbrugerklagenævn for at have fejlfortolket norsk lovgivning. Hans kritik kommer efter, at nævnet tidligere i år har pålagt Peter Sunesens nuværende selskab, PVHS at følge norske regler og tilbagebetale købsprisen for et defekt digitalkamera solgt til en norsk kunde tilbage i 2001.

Fire og et halvt år efter købet klagede kunde over at kameraet ikke længere vil tænde og hævdede, at han havde fem års reklamationsret.

Men kunden kan ikke forvente, at et kamera købt i 2001 kan holde meget mere end nogle få år, siger Peter Sunesen, der hævder at fem-årsreglen slet ikke gælder for så gamle kameraer.

»Forbrugerklagenævnet læser de norske regler forkert og tager ikke hensyn til hvorvidt et kamera kan holde i så lang tid,« siger Peter Sunesen, der fastslår, at han ikke vil tage hensyn til den danske afgørelse.

Kritikken bliver afvist af fuldmægtig Henrik Lundgaard Sendemark i Forbrugerstyrelsen, der forklarer, at udenlandske kunder ifølge internationale retskonventioner kan kræve at en dansk retsinstans følger norske regler. Han fremhæver, at det danske nævn har fået hjælp fra det norske Forbruker Europa og støtter sig til en dom fra norske Høyesteret som fastslår, at der er fem års levetid for forbrugerelektronik.

»Den norske højesteretsdom siger, at det afgørende er, hvilken holdbarhed forbrugeren har forventet,« siger Henrik Lundgaard Sedenmark.
 

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse