Ring 1-2-3 ved velfærdsforvirring

Et nyt nød-nummmer skal hjælpe borgerne gennem det offentliges mange forskellige services.

Det skal være muligt at ringe til nummeret 1-2-3 hver gang borgere ikke kan finde vej til rette velfærdsinstans - om det så er kommunen, staten eller Skat.

Fra september næste år skal det offentlige kontaktcenter kunne guide borgerne ind på hjemmesiden borger.dk eller viderestille borgeren til den rette service.

»Det er jo begrænset, hvor megen daglig omgang borgeren har med sin myndighed, så det skal være let for borgerne,« fortæller områdeleder Hugo Præstegaard fra IT- og Telestyrelsen.

Han er leder af kontaktcentret med telefonnummeret 1881, som allerede i dag tager imod henvendelser omkring borgerportalen borger.dk.

Med det nye nummer skal åbningstiderne udvides til at gælde aften og weekend, og samtidig skal man kunne ringe til 1-2-3 og blive viderestillet til rette myndighed.

Det åbner dog op for en sand telefonstorm, hvis alle myndigheder henviser til nummeret 1-2-3, og det er derfor ikke meningen.

»Hvis alle kommuner henviser til os efter lukketid, så kommer der to millioner henvendelser, og vi kan kun håndtere 100.000 om året,« fortæller Hugo Præstegaard.

Kontaktcentret bliver dog udvidet fra 5 til 15 mand i forbindelse med, at der kommer flere services.

Det er dog langt fra alle borgere, der skal forvente at få en stemme i røret. Lige nu arbejder IT- og Telestyrelsen på en tryk-selv-ordning, så borgerne automatisk bliver guidet videre.

Derudover arbejder styrelsen med en service, hvor en robot med tale-genkendelse automatisk kan sende borgerne videre, men det er stadig på tegnebrættet.

Det er dog ikke helt sikkert, at telefonnummeret 123 kommer til at blive brugt til det offentlige kontaktcenter. Lige nu tillader loven kun at bruge numre med fire cifre, og et lovforslag vil altså ændre på det, så 123 kan bruges.

Folketinget skal altså tage stilling til, om nummeret med tre cifre skal kunne bruges, men IT- og Telestyrelsen regner med, at det hele er på plads fra september 2008.

Læses lige nu

    Folkekirkens Nødhjælp

    ERP IT System Owner

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension