Thorborg vil bekæmpe spam

Jubii-stifteren Martin Thorborg går med i firma bag dansk udviklet spamfilter.

Endnu inden han officielt har forladt Jubii, har Martin Thorborg kastet sig over et nyt projekt. Denne gang er det kampen mod spammails, som han vil bruge sin energi på.

Medstifteren af Jubii har investeret en del af sine sparepenge i det danske firma Spamfighter.com. Firmaets grundlægger, programmøren Martin Dyring, har udviklet et spamfilter, som ifølge firmaet adskiller sig væsentligt fra de eksisterende filtre. Det klassiske problem med spamfiltre er, at de ofte er lidt for effektive.

»Eksempelvis fjernede vinderen af en større amerikansk test 99 procent af alle spammails. Der var bare lige den ulempe at 10 procent af de private mails også blev sorteret fra.« forklarer Martin Thorborg til ErhvervsBladet.

Spamfighter.com slår sig til gengæld op på at deres filter fjerner spam men ikke rører de almindelige mails. Hemmeligheden er at filteret lærer af brugernes erfaringer. Modtagere af spammails rapporterer til Spamfighter.com, der så filtrerer de pågældende mails fra hos andre brugere.

Derfor gælder det for Martin Thorborg og Spamfighter.com om at få så mange som muligt til at bruge programmet. I dag anslår de, at det bruges af 20.000 brugere i 105 lande og filtrerer mellem 80 og 90 procent af alle spam fra.
»Når vi op på 100.000 brugere kan filteret fange 95-98 procent af alle spammails,« lover Martin Thorborg.

For netop at tiltrække brugere er spamfilteret i øjeblikket gratis at downloade og bruge.
»Vi har ingen indtægter endnu. P.t. skal programmet spredes til så mange som muligt, og skal udvikles færdigt. Derefter vil vi splitte programmet op i to. Et gratis produkt med reklamer til private og et til et par hundrede kroner om året beregnet for virksomheder,« siger Martin Thorborg, der forlader Jubii 31. august.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S