Endnu inden han officielt har forladt Jubii, har Martin Thorborg kastet sig over et nyt projekt. Denne gang er det kampen mod spammails, som han vil bruge sin energi på.
Medstifteren af Jubii har investeret en del af sine sparepenge i det danske firma Spamfighter.com. Firmaets grundlægger, programmøren Martin Dyring, har udviklet et spamfilter, som ifølge firmaet adskiller sig væsentligt fra de eksisterende filtre. Det klassiske problem med spamfiltre er, at de ofte er lidt for effektive.
»Eksempelvis fjernede vinderen af en større amerikansk test 99 procent af alle spammails. Der var bare lige den ulempe at 10 procent af de private mails også blev sorteret fra.« forklarer Martin Thorborg til ErhvervsBladet.
Spamfighter.com slår sig til gengæld op på at deres filter fjerner spam men ikke rører de almindelige mails. Hemmeligheden er at filteret lærer af brugernes erfaringer. Modtagere af spammails rapporterer til Spamfighter.com, der så filtrerer de pågældende mails fra hos andre brugere.
Derfor gælder det for Martin Thorborg og Spamfighter.com om at få så mange som muligt til at bruge programmet. I dag anslår de, at det bruges af 20.000 brugere i 105 lande og filtrerer mellem 80 og 90 procent af alle spam fra.
»Når vi op på 100.000 brugere kan filteret fange 95-98 procent af alle spammails,« lover Martin Thorborg.
For netop at tiltrække brugere er spamfilteret i øjeblikket gratis at downloade og bruge.
»Vi har ingen indtægter endnu. P.t. skal programmet spredes til så mange som muligt, og skal udvikles færdigt. Derefter vil vi splitte programmet op i to. Et gratis produkt med reklamer til private og et til et par hundrede kroner om året beregnet for virksomheder,« siger Martin Thorborg, der forlader Jubii 31. august.