Et mail-filter i Norton AntiVirus 7.0, der installeres som proxy mellem postprogrammet og mailserveren på Internet, har udløst frustrationer og vrede hos mange brugere og Internet-udbydere, skriver Internet-tjenesten Bugnet. Programmet kan gøre det svært eller umuligt at hente sin post.
Når brugeren installerer Norton AntiVirus, ændres indstillingerne i postprogrammet, så det kalder op til proxy-agenten Poproxy på den lokale computer, i stedet for Internet-udbyderens mailserver. Poproxy henter indkommende mails fra mail-serveren og undersøger dem for vira, inden de rækkes videre til postprogrammet.
Men problemet er, at Poproxy ofte ikke kan starte. Det kan f.eks. skyldes konflikter med andre applikationer eller systemprocesser. Postprogrammet kvitterer med fejlmeddelelsen "The connection to the server has failed", selvom det ikke er Internet-udbyderens mail-server, men Symantecs Poproxy-program, der ikke vil køre.
I en kommentar bekræfter Symantec, at der kan være problemer med Poproxy, men siger at det ofte skyldes at brugerne selv deaktiverer programmet manuelt, f.eks. fordi det udløser en advarsel fra systemets firewall.
Men hvis man fjerner Poproxy fra en Norton AntiVirus 7.0 installation, skal man samtidig manuelt ændre postprogrammets indstillinger, så det igen kalder op direkte til mail-serveren - og ikke til filter-programmet. Selv uden filteret er systemet alligevel beskyttet, ifølge Symantec, fordi Norton Auto-Protect automatisk scanner alle filer inden de kører.
(Kilde: IDG News Services)