Microsoft forbedrer kommunikationen i virksomheden

Microsoft lancerer nu en ny messenger-klient til virksomheder sammen med en opdatering af deres Live Communications Server og en ny version af Office LiveMeeting.

Softwaregiganten Microsoft udsender nu Service Pack 1 til deres Live Communications Server. Samtidig præsenterer man Office Communicator, der hidtil har gået under navnet Istanbul, der kommunikerer sammen med Live Communications Server, og som erstatter Windows Messenger.

Ifølge Microsoft gør det kommunikationen i virksomheden lettere. Basalt fungerer det ved, at alle i virksomheden ligger i den kontaktliste, som Office Communicator henter fra Live Communications Server, så brugeren kan se, hvem i virksomheden der er online.

»Vi tager udgangspunkt i identiteten. I dag skal man kende hinandens navn, emailadresse eller telefonnummer, hvis man vil have fat på hinanden. Vi vil gøre det lettere at få fat i hinanden og samtidig levere noget, der er nemt at bruge, og som kan bruges, lige meget hvor, man befinder sig,« siger Torben Andersen, chef for Live Communications Server i Europa, Mellemøsten og Afrika.

»Med Live Communications Server, kan man se, om en person er online, om vedkommende er til rådighed, og hvis vedkommende er til rådighed, hvordan jeg så kan kontakte ham eller hende. Hvis vedkommende ikke er til rådighed, kan jeg også se, hvornår jeg kan kontakte personen,« siger han.

Office Communicator fungerer ved, at man har alle fra virksomheden i sin liste, og som noget nyt tilbyder Microsoft nu en søgefunktion, så man kan søge i listen og hurtigt finde frem til den rigtige.

I den nye version af Live Communications Server forsøger Microsoft at implementere skrivebordstelefonen i instant messaging-kommunikationen.

Det betyder, ifølge Microsoft, at brugeren får hurtigere adgang til en række funktioner, blandt viderestilling af kald og telefonmøder.

»Nu har telefonen stået på skrivebordet i 10-15 år, og folk skriger på en bedre oplevelse, og nu mener vi, teknologien er klar,« siger Torben Andersen.

Men også Office LiveMeeting, som er opstået efter at Microsofts køb af softwarefirmaet PlaceWare tilbage i 2003 har også fået et løft.

»Vi har taget noget af koden fra PowerPoint og lagt ind i LiveMeeting klienten for at sikre, at præsentationen bliver vist 100 procent korrekt hos alle, der kigger med,« siger Torben Andersen.

Det bliver også muligt at kommunikere envejs via VoIP, hvis man laver en præsentation. Men skønt det kunne se ud som om, Microsoft bevæger sig ind på VoIP-markedet, afviser Torben Andersen, at man vil konkurrere med Skype.

»Skype ser jeg som et forbrugerprodukt. Derudover har Skype den service, at den kan ringe fra computeren til telefonnetværket, det tilbyder vi ikke. Der må virksomheden selv ud for at betale for at få sat en sådan gateway op,« siger han.

Han oplyser også, at det bliver lettere for den it-ansvarlige at holde styr på sikkerheden omkring instant messaging. For eksempel kan man kryptere informationen og sætte regler op for, hvad der må sendes ud og ind af virksomheden.

Live Communications server bliver også åbnet op for to andre instant messaging-klienter, AOL og Yahoo.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere