Kodeord er for nemme at gætte

Kæledyret er stadig et af de mest populære valg, når computerbrugere opretter passwords til computersystemer og internetsider med log-in.

Over en tredjedel af computerbrugerne ignorerer stadig alle gode råd om at bruge svære passwords, og foretrækker at bruge navnet på kæledyret eller kæresten som kode.

Det viser en ny undersøgelse lavet af Visa Europe. Undersøgelsen baseres på interviews med 1.000 internetbrugere.

De mest populære passwords til computersystemer og internetsider med log-in relateres til venner, familie, mindeværdige datoer, kæledyr og egne kælenavne.

En tredjedel af deltagerne oplyser, at de bruger det samme password til samtlige log-ins, og to procent af respondenterne indrømmer, at de bruger ordet »password« som password.

Den manglende fantasi ved valg af passwords gælder både ved log-in på web-mail og lignende privat information samt til beskyttelse af finansielle oplysninger.

Kun 22 procent af undersøgelsens deltagere vælger en blanding af tilfældige bogstaver ved valg af password.

»Det er ikke overraskende, at vores nærmeste og vores kæledyrs navne topper listen, idet mange må anstrenge sig for at huske tilfældige bogstaver og designede log-in-koder,« siger Hugo Bottelier, Visa Europe.

Samtidig understreger han, hvor vigtigt det er at oprette passwords, som ikke er for nemme at gætte for andre.

Banedanmark

Løsningsarkitekt til IT-udvikling

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job