Den danske portal - Most Wanted Recruiting - systematiserer en fremherskende tanke på verdensplan: Der skal kastes store summer på bordet for at lokke de mest kvalificerede på banen.
Most Wanted Recruitings fidus er, at arbejdsgiverne ikke låser sig fast hos ét rekrutteringsbureau men i stedet drager nytte af frivillige brugere og de uanede muligheder i deres netværk. Man indtaster ganske simpelt en annonce og udlover en dusør, som deles mellem den der formidler jobbet og den, der får det.
Most Wanted Recruting (MWR) har været i luften i godt og vel to måneder, og cirka 20 virksomheder har allerede oprettet annoncer, der tilsammen vil udløse dusører på næsten 400.000 kroner.
»Idéen er, at vi gerne vil belønne netværket, for det er jo det, som laver arbejdet. Det giver en mere fair rekrutteringskultur, fordi dusøren går direkte til den, der genererer værdien,« siger Anders Bech Nielsen, der er pr-ansvarlig i tremandsvirksomheden.
Pengene er ikke afgørende
I starten var det kun meningen, at personen, der pegede på en egnet kandidat blev belønnet, men nu deles beløbet mellem de to parter.
»Det er meget rarere at sende noget ud i sit netværk, hvis man deler udbyttet. Der er selvfølgelig nogen, der tænder på pengene, men der også mange, der lægger vægt på det sociale i at finde et godt job til sine venner og de personer er vigtige at få fat på,« fortæller Anders Bach Nielsen.
Derfor er MWR på vej med en mulighed for at man kan donere dusøren til et godt formål eller sin favorit sportsklub.
Der er typisk mellem 10.000 og 50.000 kroner i dusør per stilling.
Most Wanted Recruting (MWR) har stadig sin første ansættelse til gode, men den kan meget vel være på vej. Og med Morten Wulffs underskrift på.
Han er direktør i softwarehuset Tracework, der i skrivende stund har han en annonce på MWR, der udløser 16.000 kroner, hvis man kan støve en senior udvikler op til Traceworks.
Og de penge kan snart være på vej til udbetaling.
»Det har været en stor stor succes at bruge MWR. Jeg har cirka fået kontakt med 10 personer, og det er overvældende i forhold til de kanaler, som jeg ellers har brugt,« siger Morten Wulff.
Blandt de kandidater, der har vist sig i kølvandet på annonceringen er direktøren sikker på, at der findes en kommende Traceworks-medarbejder. Så han er allerede positiv over for at forsøge sig igen.
»Jeg kan sagtens opnå de samme resultater, som jeg har fået med MWR, andre steder. Men det ville kræve en helt anden arbejdsindsats. Så ville jeg skulle bruge tid på at lokalisere, finde, kontakte og screene kandidaterne på egen hånd, og det er altså noget, som kan tage sindsygt lang tid. På den her måde er der andre, der gør de ting for mig,« mener Morten Wulff.