Sælg dine brugte mp3-filer

Et nystartet amerikansk firma vil skabe en markedsplads for køb og salg af brugte mp3-filer.

Firmaet Bopaboo satser på at skabe en form for internet-loppemarked for brugte mp3-filer. I øjeblikket bliver tjenesten betatestet i USA og Storbritannien, men senere skal den også lanceres i andre lande. Spørgsmålet er dog, om musikindustrien vil stikke i kæp i hjulet på firmaets planer.

Bopaboo mener selv, at man har styr på den juridiske side. Under den amerikanske copyright-lov har man lov til at sælge sine gamle cd'er, bånd og plader uden at indhente tilladelse fra ophavsmanden. Ifølge Bopaboo bør dette også gælde for digital musik.

Det er kun mp3-filer uden kopibeskyttelse, der kan sælges gennem Bopaboo. Når filerne er uploadet til serveren bliver de udstyret med et digitalt fingeraftryk, der skal forhindre at den samme fil kan sælges flere gange. Bopaboo har selv udviklet og søgt om patent på denne teknologi.

Sælgeren forpligter sig til at slette de uploadede mp3-filer fra sin harddisk, men der er ingen mulighed for at kontrollere dette, ligesom det heller ikke er muligt at undersøge, hvor musikken kommer fra.

Man kan selv fastlægge prisen for mp3-filerne - Bopaboo anbefaler en pris mellem 0,25 og 99 cent - og pengene kan så bruges til at købe andre sange gennem tjenesten. En femtedel af salgsprisen går til Bopaboo.

Firmaet vil sælge også ny musik og forhandler i øjeblikket med pladeselskaberne. Et partnerskab med musikindustrien kan være den eneste mulighed for at være et langtrukket juridisk opgør om lovligheden af den usædvanlige forretningsmodel.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil