Forskere fra European School of Management i Paris og Psykologisk Institut ved universitetet i britiske Hull har undersøgt årsagerne til, at papirforbruget i virksomhederne fortsat vokser kraftigt. I perioden fra 1982 til 1999 er virksomhedernes brug af papir tredoblet, og siden er det vokset med 20 pct. om året.
Forskernes netop offentliggjorte rapport konkluderer, at elektroniske medier faktisk er med til at øge virksomhedernes brug af papir, og at forbruget formentlig vil fortsætte med at stige.
De tre hovedårsager er fastlåste forretningsgange, psykologiske barrierer og teknologiske begrænsninger, fortæller forskerne.
I mange lande er der tradition for en omfattende dokumentation på papir i forbindelse med handel. Samtidig har mange ældre virksomhedsledere en uvilje mod forandringer.
På det psykologiske plan er der mange årsager til at mennesker foretrækker papir fremfor digitale filer. Et papirdokument opleves at have en mere permanent karakter, end et elektronisk dokument, som forbindes med noget usikkert.
Forskerne indrømmer at papir har mange tekniske fordele. Det har lang holdbarhed, kræver ingen strøm og batteri og er nemt at transportere.
Selv nye teknologier fører bare til endnu mere papirforbrug. En undersøgelse har vist at indførelse af e-mail i virksomheder øger papirforbruget med 40 pct., fordi mange foretrækker at læse den elektroniske post på papir.
Den nye undersøgelse er bestilt af printer-firmaet Lexmark, som fortæller at man arbejder med at reducere papirforbruget.
»Selv om forbruget stadig ser ud til at vokse, arbejder Lexmark - paradoksalt nok, vil nogen mene - på at få virksomhederne til at printe mere hensigtsmæssigt med henblik på at reducere omkostningerne, spare tid og mindske miljøbelastningen ved brug af papir. Men vi vil langt hellere sælge løsninger til mere intelligent dokumenthåndtering og distribution, frem for at sælge maskiner, der blot sprøjter endnu mere papir ud,« kommenterer Carsten Ottosen, adm. direktør for Lexmark Danmark.