3 runder 120.000 kunder

På et år er Danmarks eneste 3G-mobilselskab 3 gået fra 3.425 til over 124.000 kunder. Nu er spørgsmålet om 3 kan stå distancen når TDC i løbet af 2005 åbner for 3G-sluserne.

124.647 danskere havde 1. januar 2005 et abonnement hos landets eneste 3G-selskab 3. Dermed har mere end 120.000 kunder i det forløbne år ladet sig lokke med på vognen, i det selskabet 1. januar 2004 havde sølle 3.425 kunder.

3's direktør Jesper Weng peger på at kundetilgangen vidner om et modnet marked.

»Den store kundetilgang, vores brede vifte af gode 3G-telefoner og udbudet af 3G indholdstjenester viser, at det danske marked er modnet over det sidste årstid og i høj grad er klar til 3G. Jeg er meget tilfreds med udviklingen i vores kundebase, ligesom udrulningen af vores netværk skrider meget positivt frem. Vi dækker i dag 70 procent af Danmarks areal med 3's 3G-netværk,« siger Jesper Weng, Administrerende direktør for 3 i Danmark.

Teleanalytikeren John Strand er dog ikke umiddelbart imponeret over 3's kundetilgang.

»Det interessante er ikke hvor mange kunder de har fået, men hvor meget det har kostet at få kunderne,« siger John Strand, der peger på at 3 har brugt store summer på at få kunderne i folden med kontantrabat ved aflevering af gamle telefoner, forhandleravancer og særlige kampagnetilbud.

»Vi har ikke brugt flere penge end 2G-operatørerne gjorde i midten af 1990'erne, da de opbyggede deres forretninger. Vi har skullet drive hele det danske 3G-marked i gang selv,« siger Jesper Weng, der forventer at 3 vil have et positiv driftsresultat i løbet af 2005.

Foruden 3 så har TDC og Telia også en licens til at drive 3G-telefoni i Danmark, og mens Telia i første omgang først vil opbygge et Edge-netværk, populært kaldet 2,5G, så har TDC meddelt at selskabet med sikkerhed vil tilbyde 3G-telefoni i løbet af 2005. Og når det sker, vil 3 få det svært, forudser John Strand.

»TDC vil angribe 3 på to fronter. Med et rent 3G-tilbud med telefon og lige så god dækning som 3 igennem TDC Mobil, og et rent simkort tilbud i gennem lavprisdatterselskabet Telmore,« anslår John Strand.

Med Telmore-tilbuddet vil TDC gå efter de eksisterende 3-kunder, der er utilfredse med 3's komplekse prisstruktur og dårlige regningsservice.

»Alt det som 3 skriver med småt, har vi ikke. Det vil være budskabet fra Telmore,« siger John Strand.

Det tager Jesper Weng dog roligt.
»Telmore lever af at gå på strandhugst uden at tilfører noget nyt. Og de bliver aldrig i stand til at kopiere indholdet,« siger Jesper Weng, der ser frem til at få flere 3G-aktører på banen.

»Jeg ser frem til at vi bliver målt op imod andre 3G-operatører i stedet for hele tiden at blive sammenlignet med traditionelle 2G-operatører,« siger Jesper Weng.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S