Den engelske e-handelsvirksomhed Hyperchannel.com, som netop har åbnet kontor i Danmark, mener, at danske virksomheder kunne reducere omkostningerne i forbindelse med indkøb af f.eks. IT-udstyr med helt op til 90 pct., hvis virksomhederne i højere grad købte ind via online varehuse. Alene indenfor IT-udstyr mener Hyperchannel.coms danske direktør Erik Barfoed, at der er et 3-cifret million-beløb at hente i rationaliseringsgevinst. Hvis danske virksomheder overførte dette regnestykke til alle deres indkøb, kunne dansk erhvervsliv spare millarder i medarbejdertid og telefonomkostninger.
Ifølge det engelske ventureselskab R.B. Webber koster det ca. kr. 500 pr. indkøbt ordre i tid og telefonudgifter til research, prissammenligninger etc. hver gang der skal købes nyt IT-udstyr til virksomheden. I gennemsnit foretages der 33 telefonopkald viser tal fra British Telecom, før handelen er endelig på plads.
Ved at købe ind via online varehuse kan 33 telefonopkald reduceres til ét besøg på en website.
Alle tilsluttede forhandlere lægger deres kataloger på websitet, og når en slutkunde vil bestille en vare, skal han blot indtaste sine ønsker og krav. Derefter kan forhandleren nemt og hurtigt tjekke priser og lagerkapacitet hos distributørerne og producenterne og inden for få minutter får kunden et tilbud.
-Et sådant varehus sikrer slutbrugerne total gennemsigtighed og dermed den rigtige pris samtidig med, at han kan nedsætte sine omkostninger til research med 90 pct., siger Erik Barfoed. - Hvis man overførte disse tal til andre områder f.eks. kontormøbler, rejser etc. ville danske virksomheder kunne reducere omkostninger til dyre medarbejdertimer svarende til et millardbeløb, vurderer Erik Barfoed.