Der er store forskelle på, hvordan unge og ældre bruger nettet som markedsplads. Det viser en ny dansk undersøgelse fra Episerver. De helt unge mellem 15 og 22 år bruger i stigende grad sociale medier som blogs og communities til at undersøge produkter, inden de placeres i indkøbskurven.
I denne aldersgruppe er det to ud af tre, der bruger sociale medier til at informere sig, mens det er 50 procent af de 23- til 35-årige. Derimod er det kun en fjerdedel af dem over 35 år, der henter informationer over sociale medier inden de handler.
”Virksomheder, der ikke har en online-shop, hvor forbrugere for eksempel kan anmelde produkterne, risikerer at tabe fremtidens vel nok vigtigste marked. De yngre generationer født i den digitale tidsalder, kræver en høj åbenhed fra virksomheder på nettet og baserer en stor del af deres købsbeslutninger på brugergenereret indhold,” siger Michael Kølle, dansk landechef for Episerver
Blandt de yngste er det en femtedel, der ønsker at komme i direkte kontakt med shoppen gennem en online-chatservice. Det samme gælder kun for 7 procent af dem, der er over 35 år.
Selvom nettet er et globalt fænomen, foretrækker mange stadig at handle på danske sider. Hele 40 pct. af danskerne handler kun på websider, der er danske.
Denne lokale tendens bekræftes af tal fra EU-Kommissionen. Ud af de 120 millioner europæere, der handler på nettet, er det kun 7 pct. af handlen, der foregår over grænserne.