Sociale medier har stor indflydelse på nethandel

De unge bruger sociale medier til at undersøge produkter, før de træffer beslutning om et køb.

Der er store forskelle på, hvordan unge og ældre bruger nettet som markedsplads. Det viser en ny dansk undersøgelse fra Episerver. De helt unge mellem 15 og 22 år bruger i stigende grad sociale medier som blogs og communities til at undersøge produkter, inden de placeres i indkøbskurven.

I denne aldersgruppe er det to ud af tre, der bruger sociale medier til at informere sig, mens det er 50 procent af de 23- til 35-årige. Derimod er det kun en fjerdedel af dem over 35 år, der henter informationer over sociale medier inden de handler.

”Virksomheder, der ikke har en online-shop, hvor forbrugere for eksempel kan anmelde produkterne, risikerer at tabe fremtidens vel nok vigtigste marked. De yngre generationer født i den digitale tidsalder, kræver en høj åbenhed fra virksomheder på nettet og baserer en stor del af deres købsbeslutninger på brugergenereret indhold,” siger Michael Kølle, dansk landechef for Episerver

Blandt de yngste er det en femtedel, der ønsker at komme i direkte kontakt med shoppen gennem en online-chatservice. Det samme gælder kun for 7 procent af dem, der er over 35 år.

Selvom nettet er et globalt fænomen, foretrækker mange stadig at handle på danske sider. Hele 40 pct. af danskerne handler kun på websider, der er danske.

Denne lokale tendens bekræftes af tal fra EU-Kommissionen. Ud af de 120 millioner europæere, der handler på nettet, er det kun 7 pct. af handlen, der foregår over grænserne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere