Virtuelt 3D-rollespil skal gøre EU spiseligt

Rollespil, der er inspireret af World of Warcraft, skaber debat allerede inden lancering.

EU er dødkedeligt, mener mange borgere. Men hvad nu, hvis vi får lavet et rollespil...?

Det er tankegangen bag et kommende rollespil i 3D, hvor borgere kan lege, at de er folkevalgte medlemmer af EU-Parlamentet. Man kan også vælge at være borger eller lege EU-embedsmand, når spillet starter som beta senere i år.

Deltagerne kan med en avatar bevæge sig rundt i en 3D-verden, der er inspireret af det virkelige parlament i Bruxelles. I verdenen kan borgerne debattere og lege, at de får indflydelse på politikken. Samtidig vil nuværende EU-parlamentarikere bevæge sig rundt i, ligesom vaskeægte EU-embedsmænd vil dele baggrundsmateriale.

"World of Warcraft var en af inspirationskilderne. Det er det største online rollespil, der eksisterer. Det viser, at der er et stor publikum for onlineverdener", siger Ahmed El Amin, der er projektleder hos ESN, leverandøren af spillet.

"Der er fuldstændig tænkt ud af boksen. Det er et eksperiment, der sammenkobler de bedste tendenser inden for internettet for at stimulere diskussion om Europa," siger han til den britiske avis The Daily Telegraph.

Kritik af pris
Projektet, der koster EU lidt over to millioner kroner at stable på benene, får kritik med på vejen. Omtalen af projektet begyndte med den anerkendte EU-blogger, briten Jon Worth, der har stillet spørgsmålet: Hvorfor bruger Europa-Parlamentet penge på det?

Han roser designet for at se lovende ud - Jon Worth er selv it-professionel - men henviser til et tidligere projekt om et internt univers for EU's folkevalgte, myparl.eu, der var på tegnebrættet, men aldrig blev til noget, fordi det blev for dyrt.

"Jeg frygter, at dette bliver et spøgelsesparlament med høje omkostninger og meget få brugere," skriver Jon Worth.

Hans læsere deler sig. En læser kommenterer, at det er et snobbet forsøg på at skabe demokratisk opbakning til EU. Andre mener, at det er en fin måde at sprede viden om EU. En anden siger med slet skjult humor, at han savner barerne og kontoret, hvor politikerne får godtgørelser for rejser og diæter. 

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil