Google er bange for at miste mærkevare-værdien

Google er begyndt at sende klagebreve til mediefolk, der bruger Google som et udsagnsord. De er bange for, at miste værdien af navnet.

En række mediefolk har sikkert fået sig en overraskelse, da de forleden fik et brev fra Google. Her blev de bedt om at lade være med at bruge Google som et udsagnsord.

I juni blev »at google« optaget i den engelske Oxford English Dictionary, og i forrige måned dukkede det op i USAs største ordbog, Merriam-Websters Collegiate Dictionary. Det kommer efter, at mange er begyndt at bruge vendingen om at søge på nettet. Det bekymrer Google.

»Det, som Google er bekymret over, er nok retten til mærkevaren. Hvis det går ind i vores daglige sprog som et udsagnsord, er de i fare for at miste ophavsretten, siger Magne Supphellen, som er ophavsretekspert på Norges Handelshøjskole til Computerworld Norge.

Der findes mange eksempler på mærkevarer, som er blevet hverdagssprog. Frisbee og Kleenex er eksempler på firmaer, der har det samme problem.

»Det er et tveægget sværd. I starten er det fint, at navnet bliver brugt i daglig tale, men senere vil det juridiske spøgelse hele tiden hænge over dem, siger Supphellen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S