I går åbnede regeringen officielt portalen www.virk.dk, der skal befri de danske virksomheder for administrativt bøvl, når de kommunikerer med det offentlige. Men tilsyneladende har portalen blot skabt mere bøvl. Således har portalen to gange i sit første levedøgn været lukket helt ned.
Første gang var mellem kl. 16.30 og 17.30 i går eftermiddags, og klokken kvart over ti onsdag formiddag blev det igen for meget for de bagvedliggende IBM-servere. Klokken 11 var portalen dog tilbage igen.
Nedlukningen skyldes en kombination af de store databaser og tekniske løsninger, der ligger bag virk.dk og en stor interesse fra virksomheder.
»Det er et ordentligt bæst med mere end 50.000 dokumenter og en stor kompliceret infrastruktur med blandt andet opkobling til TDC's digitale signatur. Kombineret med en stor brugerinteresse, så har det været mere end systemerne kunne klarer,« siger direktør i Virk.dk, Timmo Ritzau.
Nedlukningen af portalen er sket når svartiderne for søgninger i virk.dk's databaser er blevet for lange. Hvis svartiderne for avancerede søgninger i virk.dk kommer over fem sekunder, lukkes portalen ned. Virk.dk er skaleret til at kunne klare 300 samtidige brugere, og har været testet siden 1. maj.
»Det har fungeret fint i testperioden, men jeg tror alle portaler har svært ved at følge med lige når de starter op for alvor,« siger Timmo Ritzau.