Danmarks Radio har haft stor succes med at tilbyde podcasting af radioprogrammer, og nu melder den første kommercielle danske podcast sig på banen. Firmaet Hephey satser på at tilbyde smalle niche-programmer om webudvikling og online-markedsføring henvendt til hjemmeside-ejere.
Podcasting giver mulighed for at hente programmerne ned på den lokale computer og afspille dem direkte eller overføre dem til en mobil afspiller.
»Jeg har selv savnet en podcast på dette område, som man f.eks. kan lytte til mens man sidder og arbejder med sine hjemmesider. Der findes flere amerikanske podcasts indenfor området, men ingen på dansk - altså før nu,« siger direktør Simon Glue fra Hephey.
Men han erkender, at det er et åbent spørgsmål, om der er økonomisk grundlag for kommercielle podcasts, og dermed om de kan overleve på sigt.
»Det tegner lovende, men der er stadig en række store udfordringer der skal overvindes. Først og fremmest skal vi arbejde på at forbedre kvaliteten af lydfilerne, så vi lokker flere brugere til. Når vi så har en tilstrækkelig volumen er jeg sikker på at annoncørene vil følge efter. De får en helt ny mulighed for at ramme denne målgruppe,« siger Simon Glue.
Firmaet overvejer at lancere andre podcasting-kanaler, f.eks. med vittigheder.