De små virksomheder smider blanketterne ud

En ny undersøgelse viser, at de små og mellemstore virksomheder er godt rustet til den digitale hverdag og til at vinke farvel til papirerne.

De små og mellemstore virksomheder i Danmark er i høj grad rustet til en digital hverdag og parat til at indberette digitalt til det offentlige. Det viser en undersøgelse, som Håndværksrådet har gennemført i samarbejde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Ifølge undersøgelsen er virksomhederne klar til at skifte papirblanketterne ud med digitale afløsere, hvilket samtidig giver mulighed for store besparelser for det offentlige.

»Det er positivt, at så mange små og mellemstore virksomheder er parate til mere digitalisering, som også gør dem mere konkurrencedygtige i forhold til globaliseringen,« siger økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen.

Over 500 af Håndværksrådet medlemmer har deltaget i undersøgelsen, og nogle af de deltagende i undersøgelsen kommer endvidere med anbefalinger til, hvordan den digitale omstilling også kan tage højde for virksomhedernes behov og ønsker. Her stod blandt andet en telefonisk hotline-service højt på ønskelisten.

Bendt Bendtsen forklarer, at han prioriterer dialogen med virksomhederne højt, så vi i Danmark får så gode vilkår som muligt. Også hos Håndværksrådet er man tilfreds med undersøgelsen.

»Virksomhederne efterspørger flere digitale løsninger men også hjælp til det. Det er derfor vigtigt, at vi her og nu har viljen til at investere på det digitale område,« siger Poul Ulsøe, der er formand for Håndværksrådet.

»Vi har nu etableret det vidensgrundlag, der skal til, for at gøre de små og mellemstore virksomheder til verdens mest digitale. Det vil kunne blive en løftestang for innovation og produktivitetsforbedringer i de mange små og mellemstore virksomheder,« siger han.

Dog fastslår rapporten, at det også skal være lettere og hurtigere at indberette til det offentlige. Således skal der tages hensyn til de mindst digitale, så de enten bliver i stand til at indberette selv eller kan outsource opgaven til en ekstern leverandør, der kan gøre det for dem.

»Nu har vi rapporten, der viser, hvad der skal til i relation til virksomhederne. Så er det op til politikkerne at beslutte, om man vil have flere virksomheder med på den digitale vogn,« siger vicedirektør i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Betina Hagerup til ComON.

Undersøgelsen viste, at godt seks procent af de små og mellemstore virksomheder ikke anvender it. De skal have tilbud, der gør det muligt for dem at få indberettet digitalt, hvor det ikke bliver muligt på papir, hedder det i en pressemeddelelse fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S

    Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job