Få danskere finder e-mærket vigtigst

(opdateret) Problem at mange danskere ikke først og fremmest leder efter mærket, mener Forbrugerrådet.

To ud af tre danskere kender e-mærket. Alligevel er det kun hver femte, altså 20 procent, der først og fremmest leder efter e-mærket, når de skal afgøre, om de vil handle i en nethandel. Det viser en undersøgelse fra første kvartal 2010, som Dansk E-handelsanalyse har lavet.

Det er et problem, mener Forbrugerrådet, der er en af organisationerne bag e-handelsmærket.

"Min første reaktion er, at det er rigtig ærgeligt, at forbrugerne ikke kigger efter mærket, for det er faktisk god forbrugerinformation," mener Mette Boye, afdelingschef hos Forbrugerrådet.

Hun har lidt svært ved at forstå, at forbrugerne ikke kigger efter mærket.

"Mange forbrugere oplever en vis nervøsitet ved at handle på nettet, specielt i forhold til handel over grænser, men også i forhold til at bruge dankortet eksempelvis," siger hun til ComON.

Det er E-handelsfonden - som også Forbrugerrådet sidder med i - der står bag e-mærket. Også Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet er med i non profit-fonden.

Mette Boye vil gerne tage en del af ansvaret på sin kappe.

"Jeg tænker for det første, at vi nok ikke har været gode nok til at forklare hvad e-mærket står for. Og der har vi et medansvar, og det vil vi se på, for vi vil meget gerne arbejde for at gøre e-mærket mere kendt," siger hun.

E-handelsfonden har dog forsøgt at få flere til at se efter e-mærket, skriver direktør Lars Schmidt Larsen i en kommentar.

"Lige siden Dansk E-handelsanalyse offentliggjorde den første analyse af danskernes indkøbsvaner på nettet i 2007, har det ved valget af netbutik været vigtigst, at virksomheden bag var kendt, og at netbutikken så professionel ud. Men sådan er det ikke længere. Det vigtigste for forbrugerne er nu, om en netbutik er godkendt af e-handelsfonden og må vise kvalitetsstemplet e-mærket," skriver direktøren.

Ifølge ham skyldes forbedringen et samarbejde med prisportaler.

Opdateret torsdag kl 15: I en telefonsamtale med ComON siger Lars Schmidt Larsen, at han er lodret uenig i ComON's artikel. Han gør opmærksom på, at i en undersøgelse fra Danmarks Statistik, svarer 34 procent af de adspurgte, at det er en meget vigtig fordel ved at handle på nettet "At netbutikken har et anerkendt e-handelsmærke". Oveni svarer 44 procent, at det er vigtigt. Resten, 18 procent, siger, at det ikke er vigtigt.

Undersøgelsen kan findes her på side 26.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere