Få danskere finder e-mærket vigtigst

(opdateret) Problem at mange danskere ikke først og fremmest leder efter mærket, mener Forbrugerrådet.

To ud af tre danskere kender e-mærket. Alligevel er det kun hver femte, altså 20 procent, der først og fremmest leder efter e-mærket, når de skal afgøre, om de vil handle i en nethandel. Det viser en undersøgelse fra første kvartal 2010, som Dansk E-handelsanalyse har lavet.

Det er et problem, mener Forbrugerrådet, der er en af organisationerne bag e-handelsmærket.

"Min første reaktion er, at det er rigtig ærgeligt, at forbrugerne ikke kigger efter mærket, for det er faktisk god forbrugerinformation," mener Mette Boye, afdelingschef hos Forbrugerrådet.

Hun har lidt svært ved at forstå, at forbrugerne ikke kigger efter mærket.

"Mange forbrugere oplever en vis nervøsitet ved at handle på nettet, specielt i forhold til handel over grænser, men også i forhold til at bruge dankortet eksempelvis," siger hun til ComON.

Det er E-handelsfonden - som også Forbrugerrådet sidder med i - der står bag e-mærket. Også Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet er med i non profit-fonden.

Mette Boye vil gerne tage en del af ansvaret på sin kappe.

"Jeg tænker for det første, at vi nok ikke har været gode nok til at forklare hvad e-mærket står for. Og der har vi et medansvar, og det vil vi se på, for vi vil meget gerne arbejde for at gøre e-mærket mere kendt," siger hun.

E-handelsfonden har dog forsøgt at få flere til at se efter e-mærket, skriver direktør Lars Schmidt Larsen i en kommentar.

"Lige siden Dansk E-handelsanalyse offentliggjorde den første analyse af danskernes indkøbsvaner på nettet i 2007, har det ved valget af netbutik været vigtigst, at virksomheden bag var kendt, og at netbutikken så professionel ud. Men sådan er det ikke længere. Det vigtigste for forbrugerne er nu, om en netbutik er godkendt af e-handelsfonden og må vise kvalitetsstemplet e-mærket," skriver direktøren.

Ifølge ham skyldes forbedringen et samarbejde med prisportaler.

Opdateret torsdag kl 15: I en telefonsamtale med ComON siger Lars Schmidt Larsen, at han er lodret uenig i ComON's artikel. Han gør opmærksom på, at i en undersøgelse fra Danmarks Statistik, svarer 34 procent af de adspurgte, at det er en meget vigtig fordel ved at handle på nettet "At netbutikken har et anerkendt e-handelsmærke". Oveni svarer 44 procent, at det er vigtigt. Resten, 18 procent, siger, at det ikke er vigtigt.

Undersøgelsen kan findes her på side 26.

Læses lige nu

    KMD A/S

    Domain and Sales Specialist

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    MLOps engineer i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job