De små halter bagefter på it-fronten

Virksomheder med under 50 ansatte er langt dårligere til at udnytte it-mulighederne end de store virksomheder. Det viser dugfriske tal fra Danmarks Statistik.

De store virksomheder har fået øjnene op for personalerekruttering via internettet, e-handel og it-systemer til indkøb og ordremodtagelse, mens det kniber for de mindre virksomheder at integrere og drage nytte af it. Det viser aktuelle tal fra Danmarks Statistik.

Kun 20 procent af virksomheder med under 50 ansatte bruger internettet til personalerekruttering, mens 58 procent af virksomheder med 100 ansatte eller derover bruger internettet til at finde nye medarbejdere.

Knap hver anden af de små virksomheder har afgivet ordrer via internettet, mens det hos de store er knap otte ud af ti, der har benyttet sig af den mulighed.

Selvom hjemmesider i dag nærmest er hvermandseje, så har hver tredje virksomhed med mellem 10 og 50 medarbejdere ikke en hjemmeside. Heller ikke særlige it-systemer til indkøb og ordremodtagelse er noget som er slået an i alle virksomheder. Kun 36 procent af virksomhederne med mellem 10 og 50 ansatte har sådanne systemer, mens tallet for virksomheder med over 100 ansatte er 63 procent. 26 procent af de små virksomheder har integreret deres indkøbs- og ordresystemer med faktura- og betalingssystemer, mens kun 4 procent har integreret systemerne med kundernes it-systemer.

Tallene fra Danmarks Statistik er samlet i publikationen "Nøgletal om informationssamfundet Danmark 2004", der danner baggrund for Regeringens årlige It- og telepolitiske redegørelse 2004, der netop er udkommet i dag.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly