Aviser er skuffede over Apple - men bider frustrationen i sig indtil videre

Håber at Apple kommer på bedre tanker.

"Frustreret, optimistisk, realistisk, uafklaret..."

Sådan er overskriften i en samlet udmelding fra de medier, der i går var samlet i London for at diskuttere Apples nye priser og betingelser. De 60 medlemmer af brancheforeningen INMA, deriblandt en repræsentant fra danske Morgenavisen Jyllands-Posten, har samlet deres tanker i dette dokument.

Branchen er frustreret, fordi Apple stadig kun har udmeldt sine planer i en pressemeddelelse. Der er mange uklarheder i den kortfattede udmelding fra Steve Jobs tidligere på ugen.

De samme medier er dog også optimistiske, fordi iPad'en blot har skabt den første succesfulde markedsplads til tabletindhold. Der vil forhåbentlig komme mange andre.

Men de er realistiske og siger, at de ikke vil forlade Apple markedsplads, fordi det er der, at kunder er i øjeblikket.

Men avishusene sidder trods alt tilbage med en uafklaret og usikker følelse, fordi de forhandler med den pt største spiller på markedet. Apple.

 

Platformen er for dyr

Mødet i går var sat i verden for at diskuttere Apples beslutninger men også for at overveje alternative betalingsmodeller på andre platforme og muligheden for at omgå Apple og andre mellemmænd, som vil redigere i det indhold aviserne publicerer. For eksempel ved at fokusere på HTML5 i stedet for apps.

De deltagende personer er taget hjem med fire punkter, som der især skal fokuseres på i fremtiden. For det første i forhold til censur. Her vil brancheforeningen opfordre Apple til at lempe sin censur og sidestille sine betingelser med den ytringsfrihed, som findes i de europæiske stater. Et punkt der blandt andet har holdt Ekstra Bladets Side 9-pige væk fra iPad'en

For det andet vil foreningen opfordre Apple og de andre teknologivirksomheder til skabe åbenhed omkring krav og platforme. Hvis der kan skabes enighed om anvendte frameworks, så vil det kunne gøres hurtigere og biligere at udvikle nye digitale medier.

Et trejde punkt er at medierne forventer en direkte relation til kunderne (deres kontaktinformationer, demografi osv.), selv om Apple eller andre selskaber træder ind som mellemmænd.

Et sidste punkt er et krav om en fair fordeling af indtægten. Apple bør have respekt for, at markedet stadig er i sin vordent:

"Vores virksomheder har simpelthen ikke råd til at investere i ny teknologi, nye produkter eller services, når selve platformen kræver 30 procent af indtægten. I Europa kan det reelt betyde en andel på 50 procent efter skat."

På mødet blev både Apple og Google dog også rost af mediemændene som forgangsmænd i forhold til at skabe gode forbrugeroplevelser. Noget som branchen gerne vil lære af.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere