I 2006 vil der være mere end 35.000 Wi-Fi zoner over hele Europa og omsætningen fra driften af dem vil nærme sig 7 milliarder kroner.
Det anslår analysefirmaet Frost & Sullivan i en ny rapport om markedet for trådløs internetadgang og de såkaldte offentlige hotspots, der gør det muligt at komme på nettet med sin bærbare computer eller pda direkte fra cafeer, lufthavne, banegårde og lignende.
Analysefirmaet spår, at vi i de kommende år for alvor vil opleve en decideret hype omkring udbredelsen af Wi-Fi zoner og at mange mindre virksomheder vil forsøge at få en bid af kagen. Men det bliver de store kapitalstærke teleselskaber og lignende, der kommer til at drive udviklingen. Frost & Sullivan vurderer, at netop teleselskaberne har de fornødne økonomiske ressourcer til udbrede Wi-Fi zonerne i en stor målestok.
De peger desuden på, at Skandinavien er den del af Europa, der er længst fremme med Wi-Fi zoner og nævner især finsk-svenske SoneraTelia som den førende i feltet.
Herhjemme er der i dag godt 170 offentlige Wi-Fi zoner på cafeer, campingpladser, hoteller og lignende.