Artikel top billede

Danske Dialoogle vandt over Google

Vi beholder vores navn, siger dansk firma.

I næsten to år har et lille dansk firma ligget i navnestrid med Google. Ifølge webbutikken Dialoogle, der holder til i København, har søgemaskinegigantens advokater siden sommeren 2009 forsøgt at få firmaet til at droppe navnet.

Google har varemærkeregistreret firmanavnet i Europa og USA og mente derfor at have eneret på endelsen ”oogle”. Nu har den danske virksomhed, gennem et forlig, fået lov til at beholde sit navn.

“Det her viser, at et lille firma godt kan stå imod et pres fra en kæmpe som Google Inc. hvis man taler venligt og også viser tillid over for de største og mest magtfulde i verden, så vil fornuften sejre til sidst,” siger Michael Koefoed.

Han er ejer af virksomheden, der sælger billedkort, som eksempelvis coachere kan bruge som remedier under teambuilding og medarbejdersamtaler. Google Inc. har ifølge Dialoogle frafaldet indsigelserne efter en mindre justering af Dialoogles varemærkebeskrivelse - og Dialoogle kan beholde sit navn.

Michael Koefoeds indtryk er, at Google aldrig har været oprigtigt interesseret i at starte en decideret retssag, fordi søgegiganten godt var klar over, at de stod til at tabe. Hans indtryk - som lægmand - er, at en domstol ville lade Dialoogle beholde navnet, fordi virksomheden driver forretning inden for et helt andet felt end Google. Den amerikanske gigant tjener penge på internetsøgninger og software, danske Dialoogle sælger billedkort. Samtidig kigger domstolene primært på, hvordan et navn begynder og ikke endelsen, er det indtryk, Michael Koefoed har fået.

Sagen begyndte i 2008, da Michael Koefoed besluttede at bruge navnet Dialoogle. Ifølge ham skulle det udstråle dialog og samtidig være unikt, være internationalt og stå for sig selv i søgninger.

Havde du også for øje, at det kunne minde om Googles navn?

"Nej, det havde jeg ingen interesse i. Hvis jeg havde tænkt det, så havde jeg netop tænkt, at så er der nok også nogen, der kom efter mig. Jeg havde ikke forestillet mig det," hævder han.

Da Michael Koefoed begyndte at søge europæisk og amerikansk varemærkebeskyttelse, opsnappede Googles advokater i 2009 navnet og bad den danske virksomhed om at skifte navn. Han kunne finde et helt nyt navn eller måske fjerne et "o", foreslog Googles advokater ifølge Michael Koefoed.

Hvis navnet skulle staves "Dialogle" ville det dog ikke være lige så attraktivt i forhold til søgemaskiner, mente Michael Koefoed og afslog. Efter en del tovtrækkeri over mail.

Da sagen trak ud indledte Google i 2010 en administrativ indsigelsessag, inden fristen for indsigelser udløb. Google droppede dog indsigelsen, efter Michael Koefoed gik med på nogle små ændringer i varemærkebeskyttelsen af hans firmanavn, mens navnet får lov til at bestå.

Et slag på tasken - hvor lang tid har du brugt på sagen i alt?

"Puha. Det er ikke noget, jeg har registret, men der skal nok have været brugt nogle 100 timer. Det, der har været brugt langt tid på, det er hele dette pres: Hvad kan jeg vinde, og hvad kan jeg tabe?," svarer Michael Koefoed.

Han undgik at betale store regninger til advokater, men hvis Google havde lagt sag an, efter at Dialoogle havde fået anerkendt varemærkebeskyttelse, ville det blive en meget dyr affære, vurderer virksomhedsejeren.

"Det vile være med mit hus på højkant... De kunne have fortsat og drænet mig," siger Michael Koefoed.

Han synes ikke, at Google bør have eneret til "oogle"-endelsen i navnet.

"Det at hævde at at have ejerskab til endelsen "oogle", så hæver man sig over hele varemærkebeskyttelsen," mener han.

At spørgsmålet om varemærkebeskyttelse er speget eksemplificeres ved, at Google også tidligere har kaldet en tjeneste iGoogle, selv Apple før dem gjorde brug af det lille "i" ved iMac, mener Michael Koefoed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere