Digitale løsninger laves i blinde

Halvdelen af statens institutioner undersøger ikke hvad brugerne efterspørger inden de laver en digital løsning og kun omkring 20 procent ved bagefter om løsningen har ført til serviceforbedringer.

Når statsinstitutioner i disse år laver digitale løsninger rettet mod borgere og virksomheder sker det ofte i blinde og uden efterfølgende evaluering af resultatet. Det fremgår af en rapport om digitale løsninger i staten, som den statslige vagthund, Rigsrevisionen, netop har udarbejdet.

Rigsrevisionen har spurgt en række institutioner om i hvor stort omfang de har indført digitale løsninger i forvaltningen. 95 procent af institutionerne har vurderet muligheden for at indføre digitale løsninger, men selve udarbejdelsen foregår i halvdelen af tilfældene uden skelen til hvad kunderne, i form af borgere og virksomheder, efterspørger.

Således svarer 50 procent at de ikke har undersøgt efterspørgslen efter den digitale løsning man beslutter sig for at lave.

Rigsrevisionens undersøgelse har fokuseret på seks ministerområder og i alt 230 digitale løsninger. Undersøgelsen viser at der er stor forskel på grundigheden for ud for et digitaliseringsprojekt på de seks områder. Ingen institutioner på Justitsministeriets område har således undersøgt efterspørgslen efter de digitale løsninger, mens alle institutioner under Erhvervs- og Økonomiministeriet har gjort deres forarbejde.

Ved den efterfølgende evaluering af et gennemført digitaliseringsprojekt ser det endnu mere sløjt ud med de statslige institutioners evne til at få tingene gjort.

Ved kun 21 procent af de indførte digitale løsninger har man efterfølgende undersøgt omfanget af serviceforbedringer for brugerne - borgere og virksomheder. Og i kun 19 procent af tilfældene har man undersøgt om løsningerne giver effektiviseringer internt i de statslige institutioner.

Og det er, udtrykt i formelt embedsmandssprog, ganske enkelt ikke godt nok:

»Efter Rigsrevisionens opfattelse bør institutionerne for en langt større del af de digitale løsningers vedkommende kunne redegøre for, om de respektive digitale løsninger bidrager til effektivisering og i givet fald på hvilken måde,« skriver revisionen i sin rapport.

I de tilfælde hvor man rent faktisk har undersøgt omfanget af serviceforbedringer er tidsbesparelse den hyppigst forekommende forbedring, både for eksterne og interne brugere. Kun i ganske få tilfælde har de digitale løsninger resulteret i konkrete besparelser.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    IT Security Specialist

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S