Teleselskaber vil nu give millioner til kunderne

TDC og Sonofon opgiver snart at sende checks med tilgodehavender til kunderne. Begge selskaber arbejder på systemer, så kunderne får deres penge direkte ind på bankbogen, kan ComON fortælle. De to selskaber har 17 millioner kroner, som kunderne ikke har hævet.

De danske teleselskaber ligger inde med svimlende summer, som ikke er deres. Det er millioner af kroner, som kunderne har tilgode på checks, men som de aldrig hæver.

Teleselskaberne vil derfor gå væk fra at sende checks med tilgodehavende. Danmarks to største teleselskaber TDC og Sonofon arbejder nu på systemer, så kunderne kan få de mange millioner kroner direkte rullende ind på deres bankkonti.

»Dataloven forhindrer os i at registrere kundernes cpr-nummer. Derfor kender vi kun folk ved deres navn og adresse. Men vi ved ikke, hvem der er rigtig den rigtige "Jens Jensen", hvis kunden flytter. Derfor arbejder vi på en model, så vi bare kan sætte pengene direkte ind på kundens bankkonto, hvis vi skylder kunderne penge,« siger TDCs kommunikationschef Ulf Lund til ComON.

Gennem de sidste fem har TDC og Sonofon ifølge ComONs oplysninger samlet 17 millioner kroner sammen på grund af, at kunderne ikke indløser deres checks med tilgodehavender fra de to teleselskaber. Derfor arbejder Sonofon ligesom TDC også på at skabe et system, hvor kunderne helt automatisk får deres tilgodehavender ind på bankkontoen.

Der går dog lidt tid, før millionerne helt automatisk ruller ind på kundernes bankkonti.

»Vi har 7,2 millioner kunderforhold, udsteder en kvart million checks og millioner af regninger, så det tager lidt tid at udvikle et system, der kan håndtere alle disse relationer. Men vi håber, at det er færdigt så hurtigt som muligt,« siger TDCs kommunikationsdirektør.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S