Gartner advarer mod outsourcing

Gartner advarer nu virksomheder mod at outsource uden at tænke sig om og anbefaler i stedet en ny strategi kaldet multisourcing.

Efterhånden er outsourcing blevet en helt naturlig del af forretnings-strategien i mange virksomheder, men konsulentfirmaet Gartner advarer nu mod at outsource uden at tænke sig om. Gartner anbefaler i stedet en mere metodisk og disciplineret fremgangsmåde kaldet multisourcing.

»Virksomhederne bliver nødt til at vælge en ny strategi, som Gartner kalder multisourcing, hvis de fortsat skal høste fordelene af outsourcing,« siger Gartner-analytiker Linda Cohen.

Hun har netop skrevet en bog om emnet under titlen »Multisourcing: Moving Beyond Outsourcing to Achieve Growth and Agility«, som blev præsenteret tirsdag på Gartners Symposium ITxpo i Cannes.

»Kaotisk og tvungen outsourcing skaber lige så mange udfordringer som det løser. I mange tilfælde har problemerne deres årsag i umodenhed i organisationens sourcing-metoder snarere end fejl hos service-leverandøren. Det kræver helt andre kompetencer at administrere eksterne tjenester end at styre de samme internt-leverede tjenester,« siger Linda Cohen.

Gartner mener at der er otte udbredte myter om outsourcing som er med at til at undergrave projekternes succes.

1. Myten om uafhængighed: Det er ideen om, at sourcing-beslutninger kan træffes helt uafhængigt af forretnings-strategien. Men de to ting kan ikke adskilles.

2. Myten om service-autonomi: Det er forkert at tro, at tjenester er autonome - og at det ene sourcing-forhold ikke har noget at gøre med det andet.

3. Myten om stordriftsfordele: Mange tror, at de kan forlange meget lave priser og samtidig forvente, at tjenester bliver skræddersyet præcis til deres behov. Men stordriftsfordele kræver at serviceudbyderne kan tilbyde standardiserede løsninger.

4. Myten om at tjenesterne styrer sig selv: Køberne tror fejlagtigt, at alt kører af sig selv når først de har underskrevet kontrakten med outsourceren.

5. Myten om fjenden: Ideen om, at serviceudbyderne kun tænker på at flå deres kunder. Mange organisationer behandler kontraktforhandlinger som en krig, hvor der kun kan være én vinder, og ikke et forhold der gavner begge parter.

6. Myten om udbud: Mange tror at sourcing er en form for udbud hvor den bedste pris vinder. Men når det gælder kritiske tjenester er der måske andet der er vigtigere end prisen.

7. Myten om stabilitet: Det er forkert at tro, at outsourcing-kontrakten holder i hele sin løbetid. I stedet skal der løbende foretages ændringer og justeringer for at tage højde for udviklingen.

8. Myten om sourcing-kompetence: Sidst, og ikke mindst, tror mange virksomheder at de har den nødvendige ekspertise til at administrere selv de komplekse sourcing-miljøer selvom de aldrig har prøvet det før.

Cohen anbefaler i stedet at virksomhederne skal:

1. Udvikle en integreret, holistisk sourcing-strategi på tværs af alle services.

2. Fokusere deres anstrengelser på at skabe sourcing-ledelse der passer til organisationens behov.

3. Huske at det handler om at opbygge et netværk af relationer, ikke bare at underskrive kontrakter.

4. Sikre at de ting der er direkte relateret til forretnings-resultatet bliver medtaget i evalueringen af udbyderen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere