Google eksperimenterer med en ny funktion som advarer hjemmeside-ejere mod potentielle sikkerhedshuller i deres webapplikationer. Firmaets søgerobotter patruljerer alligevel nettet for at finde nyt indhold til søgemaskinen - og kigger blandt andet i webstedets meta-tags, der typisk indeholder information om, hvilket content management system (CMS) der benyttes. De er disse oplysninger, som Google nu vil bruge til at advare om potentielle sårbarheder.
I første omgang har Google valgt at koncentrere sig om et specifikt program, blog-platformen WordPress, hvor version 2.1.1 er kendt for at indeholde flere sikkerhedshuller. Hvis Google finder et websted, der stadig bruger WordPress 2.1.1, så sendes en påmindelse til hjemmesidens ejer om at opdatere til en nyere version.
Her løber Google dog ind i et problem. For Google råder selvsagt ikke over e-mail adresserne for alle hjemmeside-ejere. Derfor sendes beskeden til Googles eget Message Center, som er en del af de gratis Webmasterværktøjer. Her skal webmasteren selv oprette sig og sit websted - og kan så bl.a. få adgang til sikkerhedsadvarslerne.
Så den nye sikkerhedsfunktion hjælper kun dem, der benytter Webmasterværktøjer fra Google. Firmaet lover dog, at advarslerne bliver gemt, så hjemmeside-ejeren stadig kan se dem hvis man på et senere tidspunkt opretter en konto.
Som så meget andet hos Google, er der stadig tale om en test, og Google vil i første omgang kun sende beskeder til 5-6.000 webmastere og derefter afvente responsen før man beslutter, om denne funktion skal gøres permanent.