Politiet er ligeglad med dankortsvindel

Dankortssvindel for små beløb prioriteres lavt af politiet. Derfor er onlineforhandlere lette ofre for kortsvindlere, der platter for små beløb.

Net-butikker fører en ensom kamp mod kortsvindlere på internettet og føler sig overset af den udøvende magt. De onlineforhandlere, som ComONs søsteravis CRN har talt med, fortæller om et politi, der ikke virker interesseret i at efterforske anmeldelser. Det får forhandlerne til at kritisere politiet for at krænke forhandlernes følelse af retfærdighed.

»Det er et spørgsmål om prioritet, og ofte er det sager om små beløb, som ikke kommer øverst i bunken, i forhold til foreksempel vold eller en sag om organiseret svindel til flere millioner kroner,« siger vicepolitiinspektør Jens Møller fra Midt- og Vestsjællands Politi, der udtaler sig generelt om efterforskningen af dankortsvindel.

Den lave prioriering har blandt andet ramt Mikkel Aagaard, der er direktør i Dansk Datasalg i Aalborg. Han har oplevet at blive holdt hen med snak, når han har anmeldt kortsvindel til politiet og har fået at vide, at han ikke skal regne med at sagen bliver efterforsket.

»10.000 kroner er kun en bagatel for dem,« siger Mikkel Aagaard.

Kortsvindel er ifølge Morten Duch, der er formand for Foreningen af Online It-forhandlere, FOIF et stærkt frustrerende problem hele vejen rundt hos FOIF-medlemmerne, og formanden er harm over at forhandlerne står med aben selv. Han kritiserer politiet for ikke at være opgaven voksen med at efterforske svindlen.

»Politiet beder os om at lade være med at anmelde svindlen, fordi de alligevel ikke har tid til at efterforske sagen. Det krænker vores retsbevidsthed,« siger Morten Duch, der er formand for Foreningen af Online It-forhandlere, FOIF.

Ikke alene politiets passivitet, men også manglende samarbejde rammer forhandlerne, der bliver dobbelt svigtet i sager om kortsvindel. Kortspærring bliver ikke koordineret mellem PBS og den udøvende magt. Når politiet får en anmeldelse om et stjålet eller misbrugt kort, går der ikke automatisk besked videre til PBS. I stedet må kortets ejermand selv huske at spærre kortet hos sin bank eller PBS.

»Det er kortholderens ansvar at spærre sit kort,« siger PBS’ pressechef Søren Winge, der håber at politiet opfordrer kortejerne til selv at melde kortsvindlen til bank eller PBS.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S