I august betalte Microsoft mere end 30 milliarder kroner for reklamefirmaet aQuantive og softwaregigantens direktør Steve Ballmer understreger nu, at der er tale om en meget vigtig satsning for selskabet. Han forudsiger at online-annoncering vil repræsentere en fjerdedel af selskabets omsætning i løbet af få år. Det er en dramatisk kursændring for Microsoft, som i dag primært tjener penge på at sælge software.
»På et tidspunkt vil alle annoncekroner gå til en digital annonce-platform. Alle medier bliver digitale, alle annoncer bliver digitale,« sagde Ballmer på en konference i Paris tirsdag.
Han tilføjede at Microsoft fortsat ser sig selv som et softwareselskab, men den nye strategi betyder sandsynligvis, at flere af firmaets programmer skal omdannes til gratis reklamefinansierede online-tjenester.
Microsofts stærke rival på annoncemarkedet er Google, der selv har købt reklamefirmaet DoubleClick. Både aQuantive og DoubleClick tilbyder løsninger som skal hjælpe selskaber med at styre deres digitale marketing-kampagner.