Skuffende omsætning nævnes som årsagen til, at sportfirmaet Adidas netop har lukket sin europæiske Internet-butik. I marts år 2000 åbnede Adidas en "Olympia-portal" med 90 produkter indenfor olympiske sportsgrene som fægtning, roning og vægtløftning. Firmaet havde bevidst valgt produkter indenfor mindre udbredte sportsgrene for ikke at støde sine forhandlere.
Erfaringerne fra det første år er alt andet end positive, fortæller Adidas. Koncernen havde forventet en tocifret millionomsætning, i euro, men Internet-butikken har kun omsat for et etcifret millionbeløb. Adidas vil dog ikke afsløre de nøjagtige salgstal, ligesom firmaet heller ikke vil fortælle, hvor meget "Olympia" projektet har kostet.
Med baggrund i den dårlige salg har Adidas derfor besluttet at lukke sin europæiske Internet-butik. Den amerikanske online-forretning, der sælger nogle få mærkevarer, bliver ikke berørt af beslutningen.
Adidas vil nu i stedet satse på øget samarbejde med forhandlere, som sælger firmaets produkter på Internet, samt B2B-handel. I enkelte europæiske lande kan Adidas' forhandlere allerede bestille produkter hos firmaet over Nettet, og denne service skal udvides til resten af Europa og Japan i indeværende år.
Heller ikke firmaets konkurrenter har succes med e-handel. For få uger siden måtte Puma droppe planer om en fælles portal med sine forhandlere, fordi det ikke var muligt at finde et tilstrækkeligt antal partnere. Det amerikanske firma Nike standsede også sit online-salg af sportssko sidste år.
(Kilde: Futurezone)