Rejseselskab blotter 5.000 kunders emailadresser

Næsten 5.000 kunder hos Trier Skirejser fik deres emailadresse blotlagt i dag. Den lækkede liste kan være guld værd for konkurrenter.

Da Trier Skirejser i dag sendte sit nyhedsbrev til sin database af skiglade danskere, blev der trådt godt og grundigt i spinaten.

Firmaet har nemlig glemt at skjule identiteten på modtagerne, så alle modtagere var i stand til at se mailadresserne på de henved 5.000 andre modtagere.

Det betyder, at Trier Skirejser potentielt kan være med til at øge kundernes risiko for at blive udsat for spam og lignende.

Det beklager medejer Jens Trier meget.

»Det er simpelthen så pinligt det her. Jeg ved i øjeblikket ikke, hvad der er sket. Det er så flovt, at vi følger op på det straks. Det er et gennemtestet system, og det er aldrig sket før, så alt andet er sat i bero for at finde en løsning på det her,« siger Jens Trier og undskylder over for alle de berørte kunder.

Som en lille trøst kan direktøren glæde sig over, at det ikke var den komplette database af emailadresser, der blev blotlagt. Men han skal måske ikke glæde sig for tidligt.

For selv om der ikke er tale om hele databasen, så kan listen med skiglade danskere være en kærkommen håndsrækning til Trier Skirejsers konkurrenter.

ComON har spurgt en af Trier Skirejsers konkurrenter om, hvad en sådan liste ville være værd i kroner og øre.

Glenn Retz er direktør i Sne & Snö og Valluga Ski Rejser A/S. Hans hurtige vurdering er et prisskilt på cirka 20.000 kroner. Han vil dog ikke selv finde tegnebogen frem.

»Det er jo tydeligvis ikke noget, som de har gjort med vilje, så personligt vil jeg ikke røre ved listen. Men der er helt sikkert nogen i branchen, der ville betale gode penge for sådan en liste. Især hvis der er nogen, som Trier på et tidspunkt har genereret eller trådt på,« siger Glenn Retz.

I forhold til Datatilsynet er den aktuelle sikkerhedsbrist ikke blandt de værste forseelser. Ved tidligere sager har tilsynet udtalt, at man kun vil starte en sag, hvis nogle af de berørte kunder vælger at klage. Hvis en egentlig klagesag startes op, så er tilsynets procedure at bede om en redegørelse og en gennemgang af de ting, der er ændret for at undgå lignende ting i fremtiden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere