Teknologi giver store besparelser i den offentlige sektor

Ifølge en ny undersøgelse fra A.T. Kearney kan den offentlige sektor på verdensplan spare næsten 20 billioner kroner ved at anvende teknologi til at øge produktiviteten og levere bedre borgerservice.

En ny A.T. Kearney-analyse sætter fokus på de såkaldte fælles arbejdsfunktioner (shared services) i den offentlige sektor. Ved fælles arbejdsfunktioner forstås sammenlægning af eksempelvis økonomi- og it-tjenester, så flere offentlige kontorer kan dele dem. A.T. Kearney konkluderer, at myndighederne i stigende grad bruger avanceret teknologi til at styrke de administrative funktioner.

Rapporten udpeger væsentlige serviceforbedringer og omkostningsbesparelser som resultat af fællesfunktioner. Cisco, der har bestilt undersøgelsen, vurderer at at de samlede offentlige besparelser ved brugen af fælles arbejdsfunktioner på verdensplan beløber sig til 3,3 billioner dollar eller næsten 20 billioner kroner over ti år. Det svarer til de samlede sundhedsudgifter i hele verden i hele 2005 eller den samlede anslåede værdi af USA's offentlige budgetter for 2008.

»I tidligere forskningsprojekter omkring fælles arbejdsfunktioner i det offentlige har vi gjort opmærksom på behovet for forandring og de historiske udviklingsmuligheder, den offentlige sektor har netop nu,« forklarer Ian Morton, ledende konsulent og projektleder hos A.T. Kearney.

»Nu kan vi konstatere, at selvom omkostningsreduktion stadig er det vigtigste for offentlige organisationer, når de beslutter at sammenlægge både interne og mere udadvendte administrative funktioner, bliver forbedringen af servicen til borgerne en stadig mere væsentlig faktor. På dette område går Canada i spidsen med nytænkning i mange forskellige facetter. Desuden kommer det frem, at business casen viser fordele på op til 15-20 pct. og det er langt bedre end hidtil antaget,« siger han.

Der er store forskelle på landenes fokusering i brugen af fælles arbejdsfunktioner. USA, Australien, Tyskland, Holland, New Zealand og England sigter klart på besparelser. Canada bruger sideløbende de fælles arbejdsfunktioner til at forbedre kvaliteten af borgerservice.

»Det er helt klart, at teknologien både er midlet til og i vidt omfang også genstanden for delingen af tjenester. En af undersøgelsens mest interessante konklusioner er, at der ofte er uoverensstemmelse mellem de offentlige it-strategier og borgernes reelle behov. Eksempelvis investerede halvdelen af de undersøgte organisationer i automatiske telefonsystemer, på trods af at undersøgelser viser, at kun 6 pct. af borgene ville bruge sådanne systemer,« siger Yvon Le Roux, direktør i Ciscos europæiske afdeling for offentlige kunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere