Virksomhedens egen interne organisation er en af de største barrierer for outsourcing. Det mener et nystartet dansk firma, Developmate, som har udviklet et nyt koncept, hvor organisations-udvikling spiller en lige så stor rolle som den egentlige gennemførelse af projekter i udlandet.
»Vi har set mange eksempler på mislykkede outsourcing-projekter, og årsagen er næsten altid, at medarbejderne ikke involveres i processen. Mange ledere gør en dyd ud af at kommunikere om outsourcing, men det kniber med at lytte på tilbagemeldningerne fra organisationen,« siger Richard Ledborg Hansen, direktør i Developmate.
Han mener at det er vigtigt at kortlægge virksomhedens forandringsparathed forud for outsourcing-projektet. En tæt dialog med medarbejderne skal afhjælpe usikkerhed og manglende motivation.
»Uanset omfang og karakter er outsourcing et strategisk valg, som har voldsom indflydelse på virksomheden. Typisk er det medarbejderne, der oplever den største forandring i form af ændrede rutiner og ansvarsområder, som skifter karakter. Det er derfor særdeles vigtigt, at ledelsen forstår, hvilke følelser outsourcing vækker i organisation. Kun på den måde kan man finde ud af om der er eller kan skabes forandringsvilje. Føler medarbejderne sig sat uden for spillet, opstår der usikkerhed og intern modstand,« siger Richard Ledborg Hansen.
Det nystiftede firma har ansat danskere i Skt. Peterborg, hvor et flertal af selskabets outsourcing-projekter skal gennemføres. Firmaet mener at lighederne mellem den danske og russiske kultur medvirker til at skabe smidigere projektforløb.