Teleselskabet CBB Mobil lancerer om to uger en ny service, som gør det meget let for selskabets 200.000 kunder at bånde telefonsamtaler. Kunderne skal blot ringe til selskabets telefonsvarer, trykke på 8 og derefter ringe op som normalt.
Samtalen bliver automatisk optaget og sendt som en digital fil i en e-mail.
Det er fuldt lovligt at bruge den nye tjeneste. Den danske lovgivning tillader, at man optager samtaler, som man selv deltager i, og man er ikke forpligtet til at oplyse modparten om, at samtalen bliver båndet.
Men den nye service bliver alligevel kritiseret af foreningen Digital Rights.
»Produktet forøger da risikoen for, at folks privatliv kan blive krænket«, siger Per Helge Sørensen, bestyrelsesmedlem i foreningen, til B.T.
Han mener at der er risiko for, at fortrolige informationer vil blive spredt på nettet. Men kritikken afvises af CBB Mobil.
»Jamen, selvfølgelig vil produktet blive misbrugt af nogle af vores kunder, men det kan vi jo ikke tage højde for«, siger adm. direktør Teddy Pedersen, CBB Mobil.