Det er ikke altid nok at slette sine cookies eller indstille browseren til ”privat-modus” for at surfe anonymt. Det viser ny forskning fra University of California i Berkeley. Forskerne har beskæftiget sig med forskellige metoder til at spore brugerne på nettet. Det er metoder, som også fungerer selvom brugeren forsøger at beskytte sig mod overvågning.
Rapporten sætter fokus på ét konkret firma – Kissmetrics – der bruger nogle meget avancerede scripts til at følge brugernes færden på nettet. Kissmetrics kombinerer en række forskellige, allerede kendte metoder som f.eks. de såkaldte Flash-cookies og resultatet er, at det er meget svært for brugeren at finde de rigtige indstillinger i browseren for at deaktivere sporingen.
Der anvendes en unik ID-kode til at følge den enkelte bruger, som gemmes et andet sted end de traditionelle cookies.
Forskerne fortæller, at internet-giganter som Amazon, Hulu og Spotify bruger Kissmetrics til at spore brugerne.
Efter omtale af sagen i Wired har mindst et af firmaerne – tv-streaming-selskabet Hulu – afsluttet sit samarbejde med Kissmetrics. Hulu lover nu at man ikke længere vil bruge den kontroversielle teknologi.
Men Wired har angiveligt oplysninger om andre store online-giganter, som også er kunder hos Kissmetrics.
I et interview afviser Kissmetrics-stifter Hitten Shah, at man har overtrådt loven eller krænket brugernes rettigheder.
Nu har firmaet oprettet en webside hvor man kan se lidt flere informationer om, hvordan systemet fungerer, og der er også en opt-out-side. Her kan man markere, at man ikke ønsker at blive sporet. Denne oplysning bliver gemt på computeren - med en cookie.