420 millioner. Så mange mobiltelefoner anslår analysevirksomheden Strategy Analytics, at der blev langet over disken verden over i 2002. Det er en fremgang i forhold til 2001, hvor tallet var 412 mio.
Samtidig stod der Nokia på flere af de solgte telefoner end året før. Den finske mobilproducent øgede således sin markedsandel fra 35,6 procent i 2001 til 36,1 procent i 2002.
På andenpladsen kommer amerikanske Motorola, der øgede sin markedsandel med næsten 2 procent til 16,8 procent.
Nokia er således stadig den suverænt største mobilproducent, mens svenske Ericsson må tage til takke med titlen som verdens femte største med en markedsandel på 5,5 pct. Tredje- og fjerdepladsen besættes af koreanske Samsung og tyske Siemens.
Strategy Analytics, der fremlagde undersøgelsen ved åbningen af mobiltelefonmessen 3GSM i Cannes, peger desuden på at antallet af mobiltelefoner med indbygget kamera er fordoblet fra 2001 til 8,6 mio. solgte enheder i fjerde kvartal af 2002. Dermed er hver 14. mobiltelefon, der sælges, nu med kamera.