I løbet af få uger har Salon.com ifølge egne oplysninger solgt mere end 10.000 abonnementer til en reklamefri "Premium" udgave af det populære online-magasin. Læseren skal betale 30 dollar om året for adgang til eksklusivt indhold, bl.a. en klumme om den amerikanske regering (Bushed) og en kriminal-føljeton (The Love Potion Murders).
Målet er 35-70.000 betalende abonnenter inden årets udgang, fortæller Salon.com, hvilket svarer til 1-2 pct. af alle magasinets læsere. Langt størsteparten af internet-tidsskriftet vil fortsat være tilgængelig uden betaling, finanseret gennem reklamebannere.
Salon.com forsøgte allerede for to år siden at introducere en abonnements-model, men projektet måtte opgives, fordi antallet af læsere faldt dramatisk. Tilsyneladende har Salon.com mere held med sin nye hybrid-model, som firmaets CEO Michael O'Donnell sammenligner med den klassiske Free-TV/Pay-TV forretningsmodel.
(Kilde: Internet World)