Der er købt computere for millioner af kroner til de danske folkeskoler i de seneste år. Men computerne bliver ikke brugt i undervisningen i tilstrækkeligt omfang. Det mener bankernes organisation, Finansrådet, der efterlyser ordentligt it-baseret undervisningsmateriale til skolerne.
Finansrådet har nu selv udviklet et scenarie til »Matematikkens Univers« sammen med Danmarks Matematiklærerforening og e-læringsfirmaet @ventures.
»Der skal gøres en indsats på mange områder, for at få bedre matematikresultater, og vi tror på, at gode it-redskaber er en del af løsningen. Derfor er vi gået med i samarbejdet om "Matematikkens Univers",« siger Knud Henning Andersen, der er underdirektør for uddannelsesområdet i Finansrådet.
Scenariet »Hvordan får jeg råd?« kombinerer moderne pædagogik, it og forbrugeroplysning og skal styrke elevernes viden om økonomi.
Scenariet er gratis for skolerne at bruge og bliver tilgængeligt fra Undervisningsministeriets Materialeplatform og Finansrådets hjemmeside.
»For Danmarks Matematiklærerforening handler det om, at vi her ser en mulighed for at få at få nogle netbaserede værktøjer, som ved hjælp af visualisering af konkrete problemstillinger kan bruges til at differentiere undervisningen,« siger Gert B. Nielsen, der er direktør i Forlaget Matematik.