EU slår et slag for onlinesalg af musik i Europa

Ifølge EU-kommissionen forhindrer indbyrdes aftaler i den europæiske musikindustri en fair konkurrence, hvilket i sidste ende forsinker oprettelsen af musiktjenester i Europa.

EU-kommissionen har sendt skrivelser til europæiske musikorganisationer for at forhindre ophavsrets-monopolisering inden for musikindustrien.

Blandt de organisationer, som kommissionen har rettet henvendelse til, er danske Koda.

EU-kommissionen mener, at de forskellige europæiske landes ophavsretsmonopoler har indgået aftaler, som dels forhindrer fri konkurrence, men også har resulteret i så godt som ensartede priser i hele EU, skriver internetavisen Jyllands Posten.

I dag har Koda og de øvrige europæiske landes ophavsretsmonopoler indgået aftale om, at firmaer bag nye onlinetjenester skal indgå licensaftaler med ophavsretsmonopolet i det land, hvor tjenesten får sin base.

Sker det eksempelvis i Danmark, laves aftalen med Koda, og gælder i hele Europa. Tilsvarende, hvis aftalen bliver indgået med musikindustrien i Storbritannien, Tyskland eller Frankrig.

Udgangspunktet i skrivelsen fra EU-kommissionen til ophavsretsmonopolerne er, at det er ulovligt at indgå aftaler, som begrænser den fri konkurrence på tværs af de europæiske landegrænser.

EU-kommissionen ønsker nu at ændre de eksisterende regler, der ifølge kommissionen forhindrer fri konkurrence for salg af musik i Europa, hvilket medfører højere priser for køb af musik, og i sidste ende forsinker oprettelse af musiktjenester.

I stedet mener EU-kommissionen, at der skal oprettes et centralt europæisk organ til at varetage administrationen af nye musiktjenester, som ønsker at etablere sig på det europæiske marked.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil