Apple-succes går udenom forhandlere

Nordisk vækst i Applesalg på 50 procent sender Apples erhvervsmarked bagud i forhold til producenten.

Apple fik sidste år en stigning i den nordiske omsætningen på 51 procent i forhold til året før. Det viser årsregnskabet for det svenske Appleselskab, Apple AB, der omfatter Danmark, Norge, Sverige og Finland. Den stigende efterspørgsel har dog ramt salgskanalen ujævnt og går tilsyneladende udenom Apples erhvervsforhandlere. I stedet kommer væksten fra produkter rettet mod forbrugermarkedet og consumerprodukter som Iphone og Ipod.

I det nordiske regnskab står der, at den »nye Iphone er blevet modtaget enormt positivt af markedet med en direkte øget efterspørgsel for hele Apples produktsortiment,« fremgår det af regnskabet.

Erhvervsforhandleren IC Gruppen i Brøndby blev i efteråret certificeret Applepartner, men ifølge partner Ulrik Müller er avancerne for små til at berettige en større satsning på salg af produkter fra Apple. I stedet har de valgt Apple for at kunne supplere sortimentet med en pæn bærbar pc’er.

»Interessen for Apples produkter er stigende, med en avance på under fem procent, er det er ikke det, vi styrter ud for at sælge,« siger Ulrik Müller.

Væksten er også gået udenom den grafiske branche, hvor Apple historisk set har været meget populær med programmet og systemer til billedredigering. Hos den grafiske forhandler Macpartner i Middelfart siger indehaver Lars Heise, at Apples popularitet generelt har givet større interesse for Apples produkter, men at den ikke har givet hans forretning en vækst i samme omfang som hos Apple. Han sælger især til grafiske virksomheder, og har ikke samme fordel af Apples succes med Iphone og Ipod som retailkæderne har.

»Der er mange, der har fået øjnene op for Apple, men i den grafisk branche har Apple altid været anerkendt for et godt produkt,« siger Lars Heise.

Direkte konkurrent

Apples fremgang drypper dog også på hans virksomhed, men fordi Apple sælger alle sine produkter gennem sin onlinebutik er det reelt umuligt for ham at fastsætte sine egne priser. Med en avance på kun er på fem procent, skal der mange ekspedition til for at tjene penge, forklarer han.

»Vi omsætter mere grundet Apples succes, men fordi Apple Store dikterer priserne, tjener vi ikke penge på maskinerne, men på service,« siger Lars Heise.

I alt solgte Apple i Norden varer for 4,9 milliarder danske kroner i regnskabsåret, der sluttede 30. september. Den danske omsætning er ikke angivet, men af regnskabet fremgår det, at Apple i Danmark, Norge og Finland tilsammen solgte for 3,1 milliarder danske kroner, en stigning på 48 procent i forhold til året før.

Apple ønsker ikke selv at kommentere det nordiske regnskab, men henviser i stedet det det amerikanske koncernregnskab.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S