Britannica.com skal fremover finanseres gennem en kombination af betalt indhold og reklamebannere. Ligesom mange andre dot-com selskaber har Britannica.com i den seneste tid haft problemer med faldende annoncesalg, som betyder at firmaet nu er tvunget til at revidere sin forretningsmodel.
Planen betyder at 68 ud af 220 medarbejdere mister deres job. Fokus skal flyttes fra journalistiske artikler og rapportager om aktuelle emner, som hidtil har krydret sitet, og til selve opslagsværket, uddannelse og undervisning.
En af de nye betalingstjenester er BritannicaSchool.com, der bliver lanceret til sommer. Firmaets talsmand, Tom Panelas, bekræfter overfor nyhedstjenesten Internetnews, at firmaet har planer om at lancere flere betalingstjenester, både til forbruger- og uddannelses-markedet.
Britannica.com har hovedkontor i Chicago. Den første on-line version af det populære leksikon, Britannica Online, blev lanceret allerede i 1994 under et abonnements-baseret ordning, der senere blev ændret til fri og gratis adgang til hele leksikonet.
(Kilde: Internetnews)