Artikel top billede

El-biler udstyres med kunstig støj

Kunstig larm skal gøre elbiler mere sikre i trafikken.

Et af de klassiske problemer for bilproducenterne er, hvordan deres nye fartøjer kan gøres mere lydsvage. Men nu har bilfirmaerne fået det omvendte problem. De nye elbiler er så lydløse, at det bliver farligt for fodgængerne. Derfor skal bilerne udstyres med kunstig støj – det kan være motorlyde, som spilles gennem en højtaler, men bilfirmaerne tænker også på langt mere kreative og sjove løsninger.

En FN-arbejdsgruppe under ledelse af det tyske Trafikministerium er netop blevet enig om regler for den kunstige støj fra el-biler. Det kræves blandt andet at bilerne skal frembringe den samme støj som almindelige biler med forbrændingsmotor – også når de bremser, accellererer og kører baglæns.

Det er ”ikke acceptabelt” at bruge lyde som sirener, alarmer eller brandbiler, hedder det i FN-rapporten, og det ”bør undgås” at elbilerne kommer til at lyde som insekter eller andre dyr.

Den tyske trafikminister Peter Ramsauer siger til avisen Financial Times, at det især er de svage trafikanter som ”blinde, fodgængere eller cyklister”, som er i farezonen, fordi de ikke kan høre elbilerne på vejen.

De nye FN-regler skal gælde fra næste sommer og allerede nu skal bilproducenterne bruge dem i deres design af nye elbiler.

Problemet er reelt nok. Elbiler og hybridbiler er betydelig mere lydsvage end konventionelle biler og selvom det kan være en fordel for dem, der bor i nærheden af trafikerede veje, så er det samtidig en stor fare for blinde, børn, ældre og alle os andre, som er vant til at stole på vores ører når vi krydser vejen.

En fuldstændig stille bil er sandsynligvis så farlig, at den vil blive forbudt på vejene. Derfor er bilfirmaerne tvunget til at finde på lyde til deres elbiler.

Nissan og Toyota har gennemført store forskningsprojekter, hvor man forsøger at finde frem til, hvilke lyde der er mest fordelagtige i trafikken.

I forbindelse med Nissans elbil Leaf har man arbejdet i mere end tre år på at udvikle bilens lyde.

Nissan tog kontakt til japanske filmselskaber og det endte med, at man kom frem til en lyd, som minder om de flyvende biler i science-fiction klassikeren Blade Runner. Lydsystemet aktiveres automatisk, når bilen starter, og slukker når hastigheden kommer over 20 km/t.

Når bilens hastighed kommer over 20 km/t forsvinder problemet med den manglende lyd, fordi motoren i hybridbiler sætter ind og elbilernes dæk begynder at støje så meget, at det kan høres af fodgængere.

Indtil videre er der ingen meldinger om alvorlige ulykker med elbiler som følge af den manglende motorlarm, men nu er antallet af elektriske fartøjer på vejene også begrænset. I Japan har landets blindeforening dog bedt regeringen om at gribe ind for at sikre, at bilerne kan høres.

Det japanske firma Datasystem har allerede udviklet en lydgenerator til biler med 16 forskellige kunstige lyde, herunder en kats mjaven, en tegneserie-agtig ”boing” lyd og et menneske som siger ”undskyld mig”.

Men det kan også blive for meget, og man kan nemt forestille sig, hvor slemt det kunne blive, hvis hver elbil har sin egen individuelle lyd.

Som ny turist i Japan bliver man hurtigt forbløffet over, at alt fra elevatorer til rulletrapper og automater er udstyret med sine egne lyde og i mange tilfælde også sin egen stemme. Så det er ikke svært at forestille sig, at det næste skridt kan blive talende biler.

De nye FN-regler skal forhindre dette og sikre at elbilerne kommer til at lyde ens over hele verden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere