Det selvudslettende papir fra Xerox skal udviske grænsen mellem fysiske papirdokumenter og digitale medier og i sidste ende bidrage til en markant reduktion i papirforbruget. Indholdet forsvinder automatisk efter 24 timer, så papiret kan bruges igen og igen.
Xerox vurderer, at op til to ud af fem papirsider printet på kontorer er til dagligt brug, såsom udskrifter af e-mails eller internetsider, der kun bruges til gennemlæsning én gang og derefter smides i papirkurven. Med den nye opfindelse kan papiret genbruges, så man undgår spild.
»Til trods for, at vi er afhængige af computere til informations-behandling og videndeling, er vi stadig meget afhængige af printede sider til læsning og indholdsforståelse. Vi vil alle gerne bruge mindre papir, men vi har erfaret fra vores kunder, at de fleste stadig foretrækker at arbejde med information trykt på papir. Selvudslettende dokumenter til kortsigtet arbejdsbrug giver os det bedste fra begge verdener,« siger Morten Felding, adm. direktør for Xerox i Danmark.
Xerox har søgt om patent på det, som firmaet kalder »selvudslettende papir«. Printet genereres på en specialprinter, der arbejder med en helt specifik bølgelængde af lys, som producerer teksten. Printet på papiret ændrer langsomt farve og forsvinder helt efter 16-24 timer. Ved varmepåvirkning kan teksten endda forsvinde med det samme.
»Den nye papirtype er endnu ikke færdigudviklet, men på sigt kan papiret blive populært hos virksomheder, der i dag bruger formuer på makulering - og gerne vil bevare miljøet,« siger Morten Felding.