Nordea lukker netbank efter phishing-forsøg

Nordea lukkede mandag sin svenske netbank for at beskytte kunderne mod et phishing-angreb.

For at sikre sine kunder mod at få tappet sin bankkonto efter et phishing-angreb besluttede Nordea kort og godt at lukke hele sin svenske netbank mandag, skriver IDG.se. Netbanken skulle dog være oppe at køre igen her til formiddag.

Phishing-mailen er tilsyneladende sendt til et stort antal svenske e-mail-adresser og ikke kun Nordeas kunder. Den falske svenske mail opfordrer bankens kunder til at gå ind på adresser som www.nordea-se.net og www.nordea-bank.net og indtaste sine kontodata, som herefter bliver overført til en »sikker« server.

Der trues ligefrem med, at kontoen bliver blokeret, hvis ikke man går ind på den falske hjemmeside og indtaster sine data. Brevet er skrevet på sjusket svensk.

Samtlige adresser som bruges i mailen ligger på en server i Sydkorea og har intet med banken at gøre. Mailen er sendt fra en server i USA.

Ifølge Nordea er der intet som tyder på, at nogen af bankens kunder har reageret på mailen og afleveret deres personoplysninger, men banken lover at kunderne får erstattet deres eventuelle tab.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere